( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 2elbcd2
 ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 2elbcd2
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولتسجيل دخول الاعضاء

شاطر | 

( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
ساره مازن

انثى
العمل/الترفيه : اشغال كروشيه
المزاج : راضيه بقضاء الله وقدره

( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 1:59 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

بسم الله الرحمن الرحيم
نبدا علي بركت الله شرح الجيبه وارجوكم يا بنات عاوزه تركيز والتزاااااااااااااااااااااااااااااام تام يلا صلو بينا علي النبي العدنا ونبدا

دي الجيبه

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ودي الباترون اللي اشتغلت عليه

ودي تطبيقي للجيبه

نبدا علي بركت الله صلو بينا علي النبي العدنا اولا ف البدايه اوصيكم بالتركيز والانضبام بالشرح علشان ميحصلش لخبطه وتفكي لان الغلط ف السطر الاول هيبوظ الشغل كلو يعني اول سطر بحساباتو هوه اساس الجيبه

السطر الاول
بسم الله هتخدي سلسله بمقاس وسطك شرط ان عدد السلاسل دي يقبل القسمه علي 2 وبعد كدا الناتج برضو يقبل القسمه علي 2
وناتج القسمه التاني هتطرحي منو 14 وتطرحي من ال14 دول واحد دي الحسابات الاساسيه للجيبه وهتتوضح اكتر مع الشرح

طبعا كل وحده مختلفه ف مقاس وسطها انا هفرض مثلا اني هشتغل علي وسط مقاسو طلع معايا 180 سلسله حساباتو هتكون كالتالي
180\2=90
90\2=45
45-14=31
31-1=30
هنوضح بقي عملت عدد سلاسل بمقاس الوسط وطلع عندي 180 انا يا بنات بقول مثلا لان كل وحده ليها مقاس معين وعموما ال180 دي تلبس طلفه ست سنين او سبعه
بعد معملت عدد السلاسل بشرط انو يقبل القسمه علي 2 طلع معايا 180 قسمتهم90 قسمتهم برضو علي 2 طلع معايا 45 طرحت ال45 من 14 طلع معايا 31 اطرح منو 1 طلع الناتج معايا 30 و ال30 دي عدد الاعمده علي الجنبين وهنشوف اذاي
هتعملي بعد مختي المقاس بالسلاسل المطلوبه هتطلعي تلات سلاسل ارتفاع اول عمود بعدها اعمل 29 عمود علي 29 سلسله من السطر اللي تحت كدا بقي عندي 30 عمود اعمل سلسله واسيب سلسله علي السطر اللي تحتوعلي التلات سلسل اللي بعد كدا اعمل تلات عواميد اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين تحت واعمل تلات عواميد ف التلات سلاسل اللي بعد كدا ثم اعمل سلسلتين ثم اسيب سلسلتين تحت واعمل تلات عواميد ثم اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين واعمل تلات عولميد ثم سلسلتين واسيب سلسلتين واعمل تلات عواميد ثم اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين وعمل تلات عواميد ثم سلسله وحده واترك سلسله برضو وحده علي السطر اللي تحت واعمل ال30 عمود
بعد كدا هتعملي 30 عمود تانينعلشان تكملي الدوران ونفس اللي انتي عملتيه قدام هتعمليه وراا هتكملي 30 عمود تاني ليصبح العدد عندك 60 عمود وتعملي التقسيمه الوسطانيه نفسها بعد ال30 عمود برضو وبعد متخلصيها تعملي 30 عمود ليصبح 60 عمود
انا بكرر لابد وان يكون عدد الاعمده متساويه ف الجنبين لازم لازم لازم اي خطا فيها هيبوظ الدنيا
ودي صورت السطر

انا هقف ف الشرح لحد كدا علشان البنات تظبط حساباتها اي حاجه واقفه قدامك انا موجوده اسالي علي طول وانا بالي طووووووووووووووووووووووووووووويل
وبكرر تاني مش هنزل اي جزء بعد ده الا لما اشوف التطبيقات والتفاعل معانا وكلنا نشجع بعض يا قمرات

عدل سابقا من قبل ساره مازن في الثلاثاء مارس 08, 2011 10:00 pm عدل 7 مرات

كاتب الموضوعرسالة
effat

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالجمعة مارس 04, 2011 8:54 am

انا أشتغل كروشيه بالمشاهدة ولا أعرف بالباترون ياريت لما تبدئي تخبرينا عن نوع الخيط والكمية 5874
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالجمعة مارس 04, 2011 1:00 pm

effat كتب:
انا أشتغل كروشيه بالمشاهدة ولا أعرف بالباترون ياريت لما تبدئي تخبرينا عن نوع الخيط والكمية [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

اا يا حببتي هشرح وهحط الباترون برضو ف كلتا الحالتين اطمني ا
اما عن نوع الخيط ده حسب استعمالك اللجيه ف ناس هتلبسها فالبيت فتعملها قطن وف ناس هتخرج بيها فتعملها صوف وف ناس تخرج بيها وهتعملها قطن برضو فحسب استعمالك

اما عن الكميه فاعملي حسابك علي 700 جرام مبدايا وقابل للزياده
يعني لو بكره 100 جرام هاتي منها سبعه
اما لو بكره 50 جرام هاتي منها 14 بكره والله الموفق ده متوسط يمكن نحتاج اكتر لان المقاسات مختلقه
effat

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالجمعة مارس 04, 2011 7:29 pm

شكراً حبيبتي وفرصة اتعلم باترون [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت مارس 05, 2011 1:50 am

effat كتب:
شكراً حبيبتي وفرصة اتعلم باترون [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

العفو يا روحي هتتعلمي وتبقي محترفه كمان ادام فيه استعداد هتتعلمي وانا تحت امرك ف اي شئ
fuzy

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت مارس 05, 2011 1:58 pm

يسلمو ايديكي كتير حلو الواحد يعمل شي من صنع ايديه
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت مارس 05, 2011 4:57 pm

يلا يا بنات اشتغلو انا نزلت الجزء الاول من الجيبه عاوزه اشوف تطبيقات يلا يا حلوت
أم مزنة

أم مزنة

:  ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 HuR00377
انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت مارس 05, 2011 6:46 pm

سامحيني يا سارة يمكن أتاخر عليكي عشان عندي امتحانات

بس أنشاء الله أبيض وجهة
أم مزنة

أم مزنة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت مارس 05, 2011 6:49 pm

بس أنشاء الله أبيض وجهة بعد ما أخلص

ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت مارس 05, 2011 7:25 pm

أم مزنة كتب:

بس أنشاء الله أبيض وجهة بعد ما أخلص

الورشه مفتوحه يا حببتي وبالتوفيق ف امتحاناتك بالنجاح

narfout

narfout

انثى
العمل/الترفيه : عاشقة الكروشيه
المزاج : رايق الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت مارس 05, 2011 8:21 pm

هههههههه لسه بعاني من مشكلة تحميل الصور يا سارة بليز لو تساعديني , ممكن تروحي دلوقت لعلبة الدردشة بليييييييييييييييززززز [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
بانسييه

انثى

مُساهمةموضوع: مبرووووووووووووووك    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت مارس 05, 2011 8:28 pm

تعيشى وتعملى ومبروووووووووووك على اللى هتلبس انا كان نفسى اكون معاكم بس انا باشتغل بلوزة تريكو ولسه فى البداية
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت مارس 05, 2011 11:36 pm

narfout كتب:
هههههههه لسه بعاني من مشكلة تحميل الصور يا سارة بليز لو تساعديني , ممكن تروحي دلوقت لعلبة الدردشة بليييييييييييييييززززز [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حببتي كلميني ع الايميل هبعتهولك ع الخاص
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت مارس 05, 2011 11:41 pm

بانسييه كتب:
تعيشى وتعملى ومبروووووووووووك على اللى هتلبس انا كان نفسى اكون معاكم بس انا باشتغل بلوزة تريكو ولسه فى البداية

تسلمي يا حببتي وتعيشي بس وفيها ايه تعملي الاتنين مع بعض انتي زي منتي شايفه انا ماشيه بالراحه جدااااااااااااااا وعلي مهلنا لا الجيبه فيها شغل كتير تعالي معانا واعملي علي مهلك انا بالي طويل نورتيني يا غاليتي
القريبه

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد مارس 06, 2011 10:39 am

ايه الجمال ده اديكي دول لازم يلتفو بحرير حشارك معاكي اذا عرفت ايمتى بتنهي الورشه لأني أريد اهديها لماما يعني قبل21أذار
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد مارس 06, 2011 12:45 pm

القريبه كتب:
ايه الجمال ده اديكي دول لازم يلتفو بحرير حشارك معاكي اذا عرفت ايمتى بتنهي الورشه لأني أريد اهديها لماما يعني قبل21أذار

شكرا علي كلامك يا حببتي
بس ابدائي معانا الورشه من دلوقت لانها هتاخد وقت يمكن علي عيدد الام كمان فحاولي تشتغلي من دلوقت افضل
فاتي1

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد مارس 06, 2011 1:00 pm

مرحبا انا عضوة جديدة
واعجبتني الورشة بجد
وحابه اشترك معاكم
ممكن
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد مارس 06, 2011 1:05 pm

فاتي1 كتب:
مرحبا انا عضوة جديدة
واعجبتني الورشة بجد
وحابه اشترك معاكم
ممكن

مرحبا بيكي يا اختي طبعا ممكن تشاركي يلا علي الصفحه الاولي ونفذي اول جزء ووريني شغلك واي شئ يقف امامك اساليني علي الفور ولا تترددي بس التزمي بالشغل اختك ساره
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد مارس 06, 2011 5:08 pm

ايه يا بنات مالكم فين الشغل مش شايفه حاجه خالص ليه كدا دي سطر واحد واول الجيبه ومفيش اي تفاعل كدا غلط بجد فين تطبيقاتكم يا مشتركات ف الورشه اغضبتوني والله بجد
توتة بنفسجية

توتة بنفسجية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد مارس 06, 2011 10:01 pm

ياقمر بما انه الجيبة طالعة من تحت يدك بسم الله ما شاء الله و الله اكبر
وربنا يحفظك من العين ويبارك فيكي و اللون كمان تحفة وجميل جدااااااا
انا بقى طمعانة تعملي لينا ورشة لبلوزة مناسبة للجيبة
جزاكِ الله الجنة و الخير الكثير
وجعل تعبك ومجهودك معانا في ميزان حسناتك
لي رجعة مع التطبيق ان شاء الله
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد مارس 06, 2011 10:09 pm

توتة بنفسجية كتب:
ياقمر بما انه الجيبة طالعة من تحت يدك بسم الله ما شاء الله و الله اكبر
وربنا يحفظك من العين ويبارك فيكي و اللون كمان تحفة وجميل جدااااااا
انا بقى طمعانة تعملي لينا ورشة لبلوزة مناسبة للجيبة
جزاكِ الله الجنة و الخير الكثير
وجعل تعبك ومجهودك معانا في ميزان حسناتك
لي رجعة مع التطبيق ان شاء الله

عنيه يا توته هنعمل باذن الله بلوزه مناسبه جدااااااااااااا مع الجيبه دي بس البنات تخلص بس وتسعفنا واحنا نعمل بدل الحاجه مليون هههههههههههههه ويحميكي ربي ليا يا توته منتظره تطبيقك يا سكرايه لنتي والله
دوني

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد مارس 06, 2011 10:33 pm

الورشة رائعة موفقة وانا متابعاك باذن الله وعما احفظ الشرح لحين التنفيذ
توتة بنفسجية

توتة بنفسجية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد مارس 06, 2011 10:44 pm

مساء الخير مرة تانية ياقمر
انا لقيت هنا ورشة بلوزة
صيفية حلوة كتيييير
متهيالي تنفع على الجيبة ياقمر
عايزة رايك لاني اشتركت في الورشة
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
جزاكِ الله الخير الكثير يا سكرة
ام حفصه 2

ام حفصه 2

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالإثنين مارس 07, 2011 9:04 am

ما شاء الله ربنا يبارك ورشه جميله جزاكى الله خيرا انا معاكى بس مش باستمرار لانى مش بقعد على النت كتير وجزاكى الله خيرا عاوزه اعمل الجيبه لبنت عمرها سنتين ياريت تقوليلى هتحتاج خيط اد ايه؟واستخدم خيط اسمه ايه؟ وابره مقاس كام؟ وجزاكى الله خيرا
ايمان منصور

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالإثنين مارس 07, 2011 9:45 am

:بي8ي22:
ايمان منصور

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 4 I_icon_minitimeالإثنين مارس 07, 2011 9:49 am

حبيبتى انا مشتركة جديدة واهوى الكروشيه ارجوك ارجوك التوضيح بالصور اكثر وشكرا

( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» بدي انيق للانيقات
»  (بلوزه للانيقات) تكمله لسلسله الانيقات والشرح بدا يا بنات
» لنكتمل سلسله الانيقات وبناء علي طلب العضوات البوليرو الانيق للانيقات
» ورشه صندل للاطفال
» ورشه البلوزه الزهري
صفحة 4 من اصل 13انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  الصفحة التالية