( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات 2elbcd2
 ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات 2elbcd2
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولتسجيل دخول الاعضاء

شاطر | 

( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
ساره مازن

انثى
العمل/الترفيه : اشغال كروشيه
المزاج : راضيه بقضاء الله وقدره

( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات Empty
مُساهمةموضوع: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 1:59 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
نبدا علي بركت الله شرح الجيبه وارجوكم يا بنات عاوزه تركيز والتزاااااااااااااااااااااااااااااام تام يلا صلو بينا علي النبي العدنا ونبدا

دي الجيبه

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ودي الباترون اللي اشتغلت عليه

ودي تطبيقي للجيبه

نبدا علي بركت الله صلو بينا علي النبي العدنا اولا ف البدايه اوصيكم بالتركيز والانضبام بالشرح علشان ميحصلش لخبطه وتفكي لان الغلط ف السطر الاول هيبوظ الشغل كلو يعني اول سطر بحساباتو هوه اساس الجيبه

السطر الاول
بسم الله هتخدي سلسله بمقاس وسطك شرط ان عدد السلاسل دي يقبل القسمه علي 2 وبعد كدا الناتج برضو يقبل القسمه علي 2
وناتج القسمه التاني هتطرحي منو 14 وتطرحي من ال14 دول واحد دي الحسابات الاساسيه للجيبه وهتتوضح اكتر مع الشرح

طبعا كل وحده مختلفه ف مقاس وسطها انا هفرض مثلا اني هشتغل علي وسط مقاسو طلع معايا 180 سلسله حساباتو هتكون كالتالي
180\2=90
90\2=45
45-14=31
31-1=30
هنوضح بقي عملت عدد سلاسل بمقاس الوسط وطلع عندي 180 انا يا بنات بقول مثلا لان كل وحده ليها مقاس معين وعموما ال180 دي تلبس طلفه ست سنين او سبعه
بعد معملت عدد السلاسل بشرط انو يقبل القسمه علي 2 طلع معايا 180 قسمتهم90 قسمتهم برضو علي 2 طلع معايا 45 طرحت ال45 من 14 طلع معايا 31 اطرح منو 1 طلع الناتج معايا 30 و ال30 دي عدد الاعمده علي الجنبين وهنشوف اذاي
هتعملي بعد مختي المقاس بالسلاسل المطلوبه هتطلعي تلات سلاسل ارتفاع اول عمود بعدها اعمل 29 عمود علي 29 سلسله من السطر اللي تحت كدا بقي عندي 30 عمود اعمل سلسله واسيب سلسله علي السطر اللي تحتوعلي التلات سلسل اللي بعد كدا اعمل تلات عواميد اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين تحت واعمل تلات عواميد ف التلات سلاسل اللي بعد كدا ثم اعمل سلسلتين ثم اسيب سلسلتين تحت واعمل تلات عواميد ثم اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين واعمل تلات عولميد ثم سلسلتين واسيب سلسلتين واعمل تلات عواميد ثم اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين وعمل تلات عواميد ثم سلسله وحده واترك سلسله برضو وحده علي السطر اللي تحت واعمل ال30 عمود
بعد كدا هتعملي 30 عمود تانينعلشان تكملي الدوران ونفس اللي انتي عملتيه قدام هتعمليه وراا هتكملي 30 عمود تاني ليصبح العدد عندك 60 عمود وتعملي التقسيمه الوسطانيه نفسها بعد ال30 عمود برضو وبعد متخلصيها تعملي 30 عمود ليصبح 60 عمود
انا بكرر لابد وان يكون عدد الاعمده متساويه ف الجنبين لازم لازم لازم اي خطا فيها هيبوظ الدنيا
ودي صورت السطر

انا هقف ف الشرح لحد كدا علشان البنات تظبط حساباتها اي حاجه واقفه قدامك انا موجوده اسالي علي طول وانا بالي طووووووووووووووووووووووووووووويل
وبكرر تاني مش هنزل اي جزء بعد ده الا لما اشوف التطبيقات والتفاعل معانا وكلنا نشجع بعض يا قمرات

عدل سابقا من قبل ساره مازن في الثلاثاء مارس 08, 2011 10:00 pm عدل 7 مرات
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 1:59 pm

راح نكمل الجزء التاني من الجيبه وده سهل جدااااااااااااااا وواضح ف الباترون يا بنات وانا قطعت الباترون لحد الجزء اللي هنشتغلو ده علشان اللي مبتعرفش ف الباترون تتعلم معانا واي سؤال ف الباترون انا جهزه يا قمرات ندخل ف موضوعنا بقي ف بنات سالت عن وسع الجيبه وضيقها هنتصرف فيه اذاي انا بقول ولا حاجه ف حلين وانتي اختاري حسب رغبتك
الاول
هتشتغلي الجيبه بالدوران عادي جدا بس تزيد ف عدد السلاسل بحيث تدي وسع شويه لاننا الاخر سوف نقوم بعمل حزام للجيبه وتقدري تتحكمي بوسع اوضيق الجيبه طبعا من خلال الحزام ومش هيكون حزام ناسف ولا حاجه ههههههههههههه هيكون كروشيه او ساتان او زي متحبي وده ف الاخر طبعا هوضحو بس علشان اللي عاوزه تكون علي نور من البدايه

الحل التاني بقي

وده ان هتشتغلي عدد السلاسل مظبوطين علي وسطك الكمنجه ده زي منتي عوزه طبعا س مش هتغلقي بمنزلقه بقي هتسبيه مفتوح لحد م سطر ودي هتكون من الجنب مثلا تتركي عشره او تسع اسطر بدون منزلقه وبعد كدا تكملي الشغل بمنزلقه وده مكان للسوسته او السحاب كل واحد حسب لهجتو بقي كدا انا وضحت الحلين وانتي اختاري وانا معاكي علي اي حال من الاحوال وبرضو الجيبه فيها فتح كتير بمعني الفراغات والسلاسل طبعا مش هنلبسها كدا تعمل هوا ودي وحش هههههههههههههه هنعملها يا قمرات تلبيسه عسل وهقولك برضو اذاي بس ي ف اخر الشغل

اللي هتعمل الحل الاولاني تشتنغل معايا زي منا وف الاخ هنعمل الكمر والحزام اما اللي هتشتغلالحل الاني تعمل زي موضحت فيما سبق

ده باترون الجزء اللي هنشتغلو

نبدا بق علي بركت الله شرح هذا الجزء سمي الله وصلي علي حبيبك المصطفي ويلا بينا

السطر الاول بعد مخلصنا التقسيمه الاولي بتاعت الجزء الاول هتقومي بعمل الاتي: هترتفعي تلات سلاسل ارتفاع اول عمودوتشتغلي علي كل عمود عمود لحد متوصلي لاخر عمود ف السطر تتركيه وده واضح جداااااااااااااا ف الباترون بصي علشان تتعرفي يعنيانا كان عندي ف السطر الاول 30 عمود صح؟ هيقل معايا السطر ده هيبقي عندي 29 عمود تمام كدا؟ نكمل يا بطايات بعد مخلصتي العواميد وتركتي اخر عمودعلي السطر اللي تحت هتعملي سلسلتين وهتتركي الغرزه اللي علي السطر اللي تحت والتلات عواميد اللي بعد السلسله كمان تتركيهم وتعملي ف السلسلتين اللي بعد كدا مروحه والمروحه عندنا هنا كونه من (تلاته عمود اتنين سلسله تلاته عمود) تمام؟ نكمل هتتركي التلات عواميد اللي بعد كدا وتعملي ف السلسلتين اللي بعدهم مروحه وبعدين تلات سلاسل وهتتركي التلات عواميد اللي بعدهم والسلسلتينكمان هتتركيهم والتلات عواميد اللي بعدهم هتتركيهم برضو وتعملي ف السلسلتين اللي بعد كدا مروحه ركزي ركزي والنبي ههههههههه هتتركي التلات عواميد وتعملي ف السلسلتين اللي بعد كدا مروحه وبعدين تتركي التلات عواميد وهتعملي سلسلتين وتتركي عمود من اول سطر العواميد الجديد وتعملي علي تاني عمود عمود وتكملي العواميد لحد الناحيه التانيه هتتركي برضو عمود وتكملي بنفس النظام السابق الجزء الخلفي من الجيبه يعني لحد متوصلي للجزء التاني العواميد هتقل عمود من هنا وعمود من هنا يعني قل عمودين يارب نكون مركزين وفهمين بصي ف الباترون يا بنت هيبقي عندي ف السطر دخ58 عمودد لحد متخلصي الدوران وتيجي للناحيه التانيه تكملي هتلاقي نفس العدد اللي هوه 58 عمود وهتمشي علي نفس المنوال ف العواميد دي هتفضل تقل معاكي لحد متخلص خالص ويكون عندي عمود واحد ف كل ناحيه

السطر التاني

هتطلعي تلات لاسل ارتفاع اول عمود وعلي كل عمود عمود وتتركي اخر عمود وتعملي سلسلتين وتعملي علي المروحه من السطر السابق مروحه ثم مروحه علي المروحه التانيه ثم سلسلتين ثم علي التلات سلاسل اللي ف السطر السابق هتعملي تلات عواميد ثم سلسلتين ثم مروحه علي المروحه ومروحه عي المروحه اللي بعدها وسلسلتين وتتركي اول عمود وتعملي علي اللي بعدو عواميد لحد متخلصي الدوران بتاعك بنفس النظام

السطر التالت
هتطلعي تلات سلاسل ارتفاع اول عمود ثم عمود علي ك عمود ثم سلسلتين ثم مروحه علي المروحه ومروحه علي المروحه اللي بعدها وبعد كدا سلسلتين وتعملي علي السلسلتين من السطر السابق عمودين ثم تلاته عمود علي التلاته عمود اللي تحت وعلي السلسلتين التانين لاته عمود بقي عندي كام عمود؟؟؟؟؟؟ 7 صح؟؟ نكمل ثم سلسلتينومروحه علي المروحه ومروحه علي المروحه اللي بعدها وسلسلتين وتتركي اول عمود يقابلك وعلي اللي بعدو تعلي عمود وتكملي باقي الدوران
ودي صورت السطر بعد ممشينا شويه اظن واضحه جدا

السطر الرابع

هتطلعي تلات سسل ارتفاع اول عمود عادي وده كل سطر يا بنات بنطلع التلات سلاسل دول بعد كدا هتعملي علي كل عمود عمود وتتركي عمود زي متعودنا ف كل سطر بتقللي اللي العواميد مبتقلش معاها يبقي في غلط والنبي يا شيخه ركزي هتعملي بعد العواميد سلسلتين ومروحه علي المروحه ومروحه علي المروحه التانيه وسلسلتين وعلي السلسلتين من السطر السابق هتعملي عمودين وعلي السبع عواميد اللي تحت هتعملي سبع عواميد وعلي السلسلتين من الجهه الاخري عمودين كدا بقي عدد العواميد كام؟؟؟؟؟؟؟؟ 11 صح؟ نكمل سلسلتين ومروحه علي المروحه اللي بعدها وسلسلتين وتتركي عمود وتعملي لي اللي بعدو عمود وتكملي العواميد والدوران بنفس النظام انا مش بذكر عدد العواميد يا بنات ف كل سطر لان كل واحده وليها عدد العواميد بتاعها حسب المقاس ماشي؟؟؟

السطر الخامس
هتطلعي تلات سلاسل ارتفاع اول عمود وتكملي العواميد عادي وسلسلتين ومروحه علي مروحه ومروحه علي المروحه اللي بعدها وسلسلتين وتنزلي علي اول عمود بحشو وتعملي تلات سلاسل وتتركي عمود وتملي ف اللي بعدو حشو وتلات سلاسل وتتركي عمود وتعملي ف اللي بعدو حشو لحد ميوصل عدد اللوبات الي كام لوب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خمسه صح؟ نكمل سلسلتين بعد متخلصي الخمس لوبات ومروحه علي المروحه ومروحه علي اللي بعدها وسلسلتين وتتركي عمود وتكملي الدوران بنفس النظام
ودي صورت السطر الرابع والخامس مع بعض
يلا يا بنات اشتغلو لحد كدا وبعد منشوف الشغل نكمل وعاوزه التطبيقات تنزل لكل جزء نشتغلو ارجوكم اشتغلو عشان الناس المستعجله واللي عاوزه تملها لعيد الام والهدايا وخلافو فيلا اسرعو وبرضو مش هنزل اي ادجزاء اللا بعد مشوف الشغل متفقين يا قمرات؟؟؟؟؟؟؟؟ ان شاء الله متفقين يلا منتظراكم

ا

عدل سابقا من قبل ساره مازن في السبت مارس 12, 2011 11:25 pm عدل 1 مرات
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 2:00 pm

بسم الله نبتدي الجزء التالت من شرح الجيبه بعد مخلصنا السطر اللي فيه الخمس لوبات هتعملي الاتي: اهتطلعي ارتفاع السطر تلات سلاسل عادي بعد كدا تكملي العواميد ومتعمليش علي اخر عمود عمود اتركيه بعد كدا اعملي سلسلتين ومروحه علي اول مروحه وتاني مروحه هتعملي فيا توسيعهتعملي تلاته عمود اتنين سلسله تلاته عمود اتنين سلسله تلاته عمود ركزي يا بنت يا مستعجله انتي هههههههه وبعد كدا تلات سلاسلتنزلي ف اول لوب يقابك بحشو وتلات سلاس وحشو ف اللوب اللي بعد وتعملي كدا لحد متكون اللوبات وصلت عندك اربعه وتعملي تلات سلاسل وتوسيع عليالمروحه اللي بعدها تلاته عمود اتنين سلسه تلاته عمود اتنين سلسله تلات عمود ومروحه علي المروحه وسلسلتسن وتتركي اول عمود وتكملي باقي العواميد واللدوران بنفس الطريقه

السطر التاني

هتطلعي ارتفاع السطر عادي برضو ب تلات سلاسل وكل سطر ف الجزء ده هتطلعي تلات سلاسل يا بطايه المهم تعلي عمود علي كل عمود وتتري الاخير وسلسلتين ومروحه علي المروحه وعد كدا هيقابلك التوسيع اللي عملتيه تعملي ايه؟؟؟؟ هتعملي ف اول مروحه من التوسيع مروح وتلات سلاسل ومروحه والتوسيع لتاني واربع سلاسل وتنزلي ف اللوبات الل عندك بشو لحد متقل ل 3 لوب وبعدين اربع سلاسل وف التوسيع اللي هيقابلك تعملي مروحه وتلات سلاسل مروحه ثم مروحه وسلسلتين وتتركي اول عمود وتعملي علي كل عمود عمود وتكملي الدوران بنفس الطريقه

السطر التالت
هتطلعي تلات سلاسل ارتفاع السطر وعلي كل عمود عمود ثم سلسلتين ومروحهعلي المروحه ومروحه علي المروحه التاليه هيقابلك التلات سلاسل صح؟؟؟؟؟؟هتعملي سلسله وحده وبعد كدا علي التلات سلاسل دول تلاته عمود وسلسله ومروحه عي امروحه وخمس سلاسل وتنزلي بحشو ف اول لوب لحد ميوصل اللوبات 2 لوب واخمس سلاسل برضو مروحه علي المروحه وسلسله وتلاته عمود وسلسله ومروحه علي المروحه وروحه علي المروحه وسلستين وتنزلي علي تاني عمود من السطر بعمود وتكملي الدوران

السطر الرابع

تلات سلاسل ارتفاع السط وعمود علي كمل عمود وتتركي اخر عمود ومروحه علي المروحه ومروحه عل المروحه وسلسلتين وتيجيعلي السلسه اللي من السطر السابق تعملي عمودين وعلي التلات عواميد من السطر السابق تلات عواميد برضو وعلي السلسله تعملي اتنين عمود وسلسلتين وموحه علي المروحه و6 سلاسل وتنزلي علي اللوب لحد ميكون لوب واحد فقط ثم تلات سلاسل وعملي حشو ف اللوب اللي بعده و6 سلاسل ومروحه علي الموحه وسلسلتينن وعمودين وتلات عواميد وعمودين لحد ميكونو سبعه زي معملتي ف الجهه اللي قبل كدا وسلسلتين ومروحه علي المروحه ومروحه علي المروحه وسلسلتين وتتركي اول عمود وتكملي الدوران بتاعك بنفس الطريقه

السطر الخامس

تلات سلاسل ارتفاع السطر وعلي كل عمود عمود واتركي اخر عمود ولسلتين ومروحه علي المروحه ومروحه علي المروحه وسلسلتين وعمودين علي السلسلتين من السطر السابق وعلي السبع عواميد اللي تحت من السطر لسابق علي كل عمود عمود وعلي السلسلتين اللي بعدهم عمودين كدا بقي كام عمود؟؟؟؟؟؟؟ 11 عمود صح؟؟؟؟؟ نكمل بقي تعملي سلسلتين ومروحه علي المروحه و6 سلاسل وتنزلي بحشو ف اللوب اللي فاضل و6 سسل ومروحه علي المروحه وتعملي ال11 عمود زي الجهه الاخري اي سلسلتين عمودين علي السلسلتين من السطر السابق وعلي السبع اعمده عملي سبه وعلي السلسلتين تعملي عمودين وسلسلتين ومروحه علي المروحه ومروحه علي المروحه وسلسلتين وتتركياول عمود وتكملي عادي زي كل سطر وتكملي دورانك عادي جداااا

السطر السادس

نفس النظام ههههههههههههه تلاته ارتفاع السطر والله تعبت هههههههههههههه وعمود علي كل عمود وتتركي اخر عمود وسلسلتين ومروحه علي المروحه ومروحه علي المروحه اللي بعدها وتلات سلاسل وتعملي حشو ف اول عمود يقابلك لحد ميكونو 5 لوبات بعد كدا تلات سلاسل ومروحه عل المروحه ومروحه عل الروحه اللي بعدها علي طول بدون اي سلاسل بنهم او فواصل ماشي؟ وضحه؟؟؟ نكمل تلات سلاسل و5 لوبات يا بطه نزلي علي اول عمود وتعملي تلات سلاس وحشوف اول عمود تتركي تاني عمود وف اللي بعده تلات سلاسل وحشو وهكذا وتلات سلاسل ومروحه علي المروحه ومروحه علي المروحه وسلسلتين تتركي اول عمود وعلي اللي بعدو عواميد عادي وتكملي الدوران عادي بنفس الطريقه

السطر السابع

هتعملي تلاته ارتفاع السطر وعمود علي كل عمود برضو تتركي اخر عمود وسلسلتين وموحه علي المروحه وتوسيع علي المروحه التانيه تلاته عمود اتنين سلسله تلاته عمود اتنين سلسله تلاته عمود وتلات سلاسل وحشو ف اول لوب وتلات سلاسل وحشو ف تاني لوب لحد ميكون عدد اللوباتاللي عندك 4 ثم تلاتسلاسل ومروحه علي المروحه ومروحه علي الموحه وتلات سلاسل وتنزي بحشو ف اول لوب وتكرري لحد ميكون 4 لةبات وتلات سلاسل وتوسيع علي المروحه ومروحه علي المروحه ولسلتين واتركي اول عمود وعلي كل عمود عمود وكملي الدوران بنفس الطريقه

السطر التامن

تلات سلاسل ارتفاع السطر وعمود علي كل عمود وتتركي اخر عمود وسلسلتين ومروحه علي الروحه ومروحه علي اول مروحه من التويع اللي ف السطر السابق وتلات سلاسل ومروحه علي المروحه التانيه من التوسيع واربع سلاسل وحشو ف ال لوب وتلات سلاسل وحشو ف اللوب اللي بعده لحميكون عدد اللوبات عندك 3 لوب واربع سلاسل مروحه علي المروحه وتلات سلاسل ومروحه علي المروحه واربع سلاسل وحشو ف اول لوب وتكملي نفس الجهه الاخري وتكملي الدوران عادي

السطر التاسع

تلاتسلاسل ارتفاع السطر وعمود علي كل عمودوتتركي اخر عمود وسلسلتين ومروحه علي المروحه ومروحه علي المروحه سلسله وتلات عواميد علي التلات سلاسل من السطر السابق وسلسله ومروه علي المرحهوخمس سلاسل وحشو ف اول لوب لحد ميكون 2 لوب وخمس سلاسل ومروحه علي المروحه وسلسله وتلات عواميد ع التلات سلاسل وسلسله ومروحه علي المروحه وتكملي ا زي الجهه الا خري وسلسلتين وتتركي اول عمود وعمو علي كل عمود وتكلي باقي الدوران

ملحوظه هامه جدااااااااااا لاستكمال باقي الشغل من الجزء الاول بتاع الباترون المقطوع
بكدايا بنات اكون شرحت القواعد بتاعت الشغل ف الجزء الاول بتاع الباترون المقطوع اللي ف الجزء التاي وده اللي نكملو لحد الجزء ده هتكملي علي نفس المنوال لحد العواميد اللي علي الاجناب يكون عمود علي الجانب ده وعمود علي الجانب ده وتقفي لاستكمال الاجزاء وانا شرحت طريقت التزويد ف الاناناسات مع الشغل يعني اي شرح بعدكدا هيكون تكررار لا اكثر انا وضحت وانتي كملي باقي شغلك بنفس الطريقه وبنفس عدد السلاسل واي شئ يقف امامك انا موجود اساليني

ودي صورت الجزء بتاع الباترون اللي هتشتغليها وفرصه اتعلمي الباترون بصي ف الباترون واشتغلي

ودي صور الشغل لحد هذا الجزء من الشرح

عدل سابقا من قبل ساره مازن في الخميس مارس 17, 2011 9:55 pm عدل 1 مرات
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 2:00 pm

اذيكم يا بنات عاملين ايه يارب تكونو حلوين واديني كبرت الخط علشان خاطر ست الحبايب الحجه ليلي عنيا ليكي يا امي يلا نكمل بقيت الشرح وربنا ميجيب لخبطه علشان الباترون خداااااااااااااااااااااع جدا يبان انو سهل ولكنو فعلا صعب وعاوز تركيز المهم يلا بينا نكمل سمي الله وصلي علي الحبيب المصطفي ويلا بينا
وقفنا في الجزء السابق لحد مبقي عندنا علي كل جنب عمود يعني انا عندي اربع اجناب من الجيبه يارب الكلام يكون واضح كدا انا لمتهم علي بعض بقي عندي عمودين علي الجنبين طبعا بعد منقفل السطر بمنزلقه هنعمل الاتي

السطر الاول

دلوقتي المفروض اني هقلل ف الاعمده طول مانا ماشيه دي اللي البترون بيقولو فانا علشان اقلل ف االاعمده فهعمل مروحه وحده بدل المروحتين اللي علي الاجناب هعمل علي اول عمود من المروحه غرزت حشو او منزلقه وتاني عمود غرزت حشو او منزلقه وتالت عمود برضو حشو او منزلقه ده كلو علشان اوصل للسلاسل اللي ف المنتصف هعمل فيها تلاته عمودوبعد كده توسيع علي المروحه اللي هوه تلاته عمود سلسلتين تلاته عمود سلسلتين تلاته عمود لان انا عندي العواميد خلصت عند السطر اللي فيه 5 لوبات قبل التوسيع واكمل السطر بتاعي عادي جدااااااااااااااااا لحد موصل للناحيه التانيه من الدوران هعمل تلاته عمود سلسلتين تلاته عمود علشان اكون قللت المروحتين وعملت مروحه وحده بسواكمل السطر واعمل سلسلتين واغلق بمنزلقه ف اول عمود من التلات اعمده اللي عملناهم ماشي؟

السطر التاني

هتعملي غرزت حشو او منزلقه فوق اول عمود واعملي تلاته عمود علي علي التلاته عمود وكملي السطر عادي لحد موصل للدوران اعمل تلاته عمود علي التلاته عمود وسلسلتين وتلاته عمود ومروحه وكملي السطر عادي لحد الدوران الاخير تلاته عمود واتنين سلسله ومنزلقه ف اول عمود من الاعمده

السطر التالت

هتعملي عمود علي التلات سلاسل وسلسلتين وتكملي السطر بتاعنا عادي وعند الدوران هتعملي سلسلتين وعمود علي التلات عواميد اللي تحت و عمود علي التلاته عمود التانين وسلسلتين وتكملي السطر بتاعك عادي جداااااااااااااااااااااااوعند الدوران هعملي عمود علي التلات عمراميد اللي تحت وتغلقي بمنزلقه

السطر الرابع
هتعملي غرزتين منزلقه او حشو زي متحبي ده علشان اوصل للمروحه واعمل فوقها مروحه واكمل السطر اولو السطر وصل معاكي عند التوسيع اعملي توسيع عادي المهم ان انا بقلل واكمل السطر عادي والنبي ركزي لان الجزء ده شويه تركيز كل الجيبه عاوزه تركيز هههههههههههههههههه المهم تكملي السطر عادي وتيجي عند الدوران وتعملي مروحه فوق المروحه ومروحه فوق المروحه وتكملي السطر عادي ومروحه فوق المروحه عند الدوران التاني وتغلقي بمنزلقه

السطر الخامس

هتعملي حشو او منزلقه علي التلات عواميد الاولي من المروحه علشان اوصل لسلاسل اللي ف منتصف المروحه واعمل مروحه ف السلاسل اللي ف المروحه واكمل الشغل عادي جدااااااااااااااااا لحد الدوران واعمل مروحه فوق المروحه ومروحه فوق المروحه واكمل الشغل وبعد كدا اغلق الشغل عند نهايه الدوران بمنزلقه

بكده اكون خلصت الشرح بتاع التزويد ف الطول يعني انتي هتفضلي ماشيه علي السطر الخامس ده لحد الطول الطلوب وطبعا مع التزويد ف الاناناس عادي لان كل مهتزيدي ف الاناناس هتزيدي فالطول ودي الصور بتاعت الجزء ده السطور مع بعض المهم بقي ف الجزء ده ان لان ده هيبقي عشره سنتي تقريبا وطبعا مع الكمر هيبقي الطول تمام المهم انك تقفي عندك لما توصلي للطول اللي انتي عوزاه تعملي حساب الديل ده طبعا وتقفي عند الجزء اللي هوهمروحه تلات سلاسل مروحه اعملي حسابك علي كدي علشان من هنا هنبدا ف تزين الديل واللي عاوزه تشتغل الديل من الباترون واضح وسهل طبعا تشتغل عادي انتو خلصو بس بسرعه علشان نخلص من الجيبه ونشوف غرها هههههههههههه

واسيبكم مع الصور بقي

عدل سابقا من قبل ساره مازن في الأحد مارس 27, 2011 9:12 pm عدل 1 مرات
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 2:01 pm

ا [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

[size=18] السلام علي من التبع الهدي اذيكم يا احلي بنات ف دنيا الكروشيه يارب تكونو بخير وسالمين بعتذر علي تاخيري عليكم ولاكن ربنا عالم بالاحوال نسالكم الدعاء يا بنواتات النهارضه بازن الله هنقوم بانهاء الجيبه تماما وطبعا اي سؤال انا موجود بس قبل مبدا ف شرح الجزء الاخير والكونامله حسابها علي سوسته او سحاب للجيبه مش هتعمل الكمر معايا ولكن صفين او تلاته من العواميد وتركب السوسته وخلاص علي كده اما البنات اللي قفله الجيبه هتكمل معايا للاخر نبدا علي بركت الله

الديل

السطر الاول وبعد ما اتفقنا اننا نوصل للطول اللي احنا عوزينه هنقف عند السطر اللي فيه مروحه تلاته سلاسل مروحه تمام كده؟
هبدا ف السطر ده بعمل الاتي هتخطي طبعا زي محنا متعودين التلات عواميد الاورنيه بغرزت حشو او منزلقهللوصول الي السلستين بتوع المروحه وطبعا الشغل ماشي كده لحد الاخر فمش هقول تاني علشان انتي تبقي عارفه هتعملي ايه تمام؟ نكمل بقي بعد التخطي هتعملي مروحه علي المروحه وعلي التلات سلاسل هتعملي سبع عمواميد ومروحه فوق المروحه وتكملي الاناناسه بتاعتك عادي وعلي كل تلات سلاسل من السطر هتعملي السبع عواميد دول

السطر التاني هتعملي بعد التخطي مروحه علي المروحه طبعا وعلي كل عمود من السبع عواميد هتعملي عمود سعني سبع عواميد فوق السبع عواميد بتوعنا من السطر السابق بعد كده مروحه علي المروحه وتكملي الاناناسه والسطر كله بنفس الطرسقه

السطر التالت مروحه فوق المروحه وعلي كل عمود من السبع عواميد دول هتعملي عمودين وبعد كده مروحه علي المروحه وتكملي الاناناسه بتاعتك عادي جداااااااا والسطر كله نفس النظام وطبعا متنسيش ف نهايت السطر المنزلقه

السطر الرابع هتعملي مروحه علي المروحه بعد التخطي بعد كده هتعملي سلسله وحده وتعملي علي كل عمودين من السطر السابق عمودين وبنهم سلسله ومروحه علي المروحه ومروحه علي المروحه اللي بعدها علشان كده بنقفل الانانساه يا جماعه والنبي التركيز وبطي ف الباترون

السطر الخامس مروحه علي المروحه بعد التخطي وسلسله وحده وعلي كل عمودين من السطر السابق هتعملي تلاته عمود وبنهم سلسله وبعد متخلصيهم مروحه علي المروحه اللي بعد العواميد علشان نكون قفلنه الاناناسه خالص بقي وتكميلي السطر بتاعك عادي

السطر السادس هتعملي التخطي بتاعنا عادي بس علي المروحه دي هتعملي تلاته عمود وسلسله وحده وعلي كل تلاته عمود بعد كده تلاته عمود وبنهم سلسله برضه وتيجي عند المراوح اللي احنا قفلنا بيهم الاناناسه هتعملي علي المروحه الاولانيه تلاته عمود وسلسلتين وعلي المروحه التانيه تلاته عمود وسلسله وعلي كل تلاته عمود بعد كده تلاته عمود بنهم سلسله ماشي؟ ركززززززززززززززي علشان خطري

السطر السابع تلاته عمود علي التلاته عمود وبعد كده سلسلتين وعلي كل تلاته عمود من السطر السابق هتعملي تلاته عمود بس بنهم سلسلتين ماشي وتيجي لحد المروحه اللي هيه تلاته عمود وسلسلتين تلاته عمود هتعملي علي السلسلتين دول تلاته عمود وسلسلتين وتكملي السطر كده

السطر الثامن والاخير هتعملي عمود علي التلاته عمود مفيش تخطي بقي وسلسله وحده بس وعلي كل تلاته عمود تعملي تلاته عمود وبنهم سلسلتين لحد متوصلي للتلاته عمود بتوع التنقيص من الموروحه هتعملي عليها عمود واحد وسلسله وتكملي اي انك هتعدي من بعد العمود الاولاني سبع تلات عواميد وتعملي سلسله عمود سلسله وتكملي يارب تكون وصلت

بكده نكون خلصنا الديل ودي صورت الديل اللي هوه واضح ف الباترون

الكمر

كمر الجيبه زي موضحت انتم عارفين مين هيعمله هتعملي صف عواميد واحد او اتني متكتريش وتغلقي بنزلقه زي متعوتي
السطر اللي بعده هتعملي تلات سلاسل ارتفاع السطر وعمود كمان بعده وسلسله وتسيبي سلسله تحت وتعملي عمودين وسلسله وتسيبي سلسله تحت وتكملي السطر كله كده

بعد كده هتعملي سلسله لوحدها اللي هيه حزام الجيبه وممكن تستبدليها بشريط ساتان حسب الرغبه كله طبعا وتدككي شريط الساتان ده او السلسله اللي هوه الحبل حزام الجيبه بين الفراغات وتظبطيه علي مقاس بنوتك

نيجي للكور اللي هتتخيط بالابره والخيط ف نهايه الاطراف بتاعت السلسله الحزام يعني هتلفي الهيط علي صوابعك السبابه والوسطي بس وسعي بنهم شويه وتلفي الخيط عليهم كيه مثلا 25 لفه بعد كده هتربطيهم من الوسط ومن الاطراف هتقصيهم بالمقص علشان يعمله الشراشيب هتتنيهم علي بعض وتساوي الاطراف وبعد كده تخيطيهم ف الحزام من الطرف

ودي صورت الكمر

وبكده يا بنات نكون خلصنا الجيبه ومبروكه وملبوس الهنا يارب وبعتذر عن التاخير مره تانيه وبالنسبه للبطانه ممكن تعمليها ساتان او تول زي منتي عاوزه انا هعملها واوريهالك بس لسا مخلصتهاش لما تخلص اكيد هنزلهالك اوك؟ يلا اشوفكم ف ورشه البولير ودي صورته
[/size

وده شكل الجيبه بعد مخلصت خالص

عدل سابقا من قبل ساره مازن في الأربعاء أبريل 20, 2011 6:59 pm عدل 1 مرات
حنين القلوووووب الى الله

حنين القلوووووب الى الله

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 3:22 pm

nina3

:  ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات HuR00377
انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 6:42 pm

انا أريد الاشتراك، و أحب كثيرا الكروشيييي
الوردة البيضاء

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 7:09 pm

انا كمان معاكم
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 9:15 pm

حنين القلوووووب الى الله كتب:

اهلا بيكي يا حنين نورتين وشرفتين والله اتمني اكون عند حسن ظنكم
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 9:19 pm

nina3 كتب:
انا أريد الاشتراك، و أحب كثيرا الكروشيييي

اهلا بيكي يا نينا مشتركه طبعا والكروشيه بيحبك يا حببتي اكتر ومقدملك احلي جيبه لاحلي نينا جهزي خيوطك يا بطه واستعدي للمعركه هههههههههههههههههه
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 9:23 pm

الوردة البيضاء كتب:
انا كمان معاكم

طبعا يا اجمل ورده ف الكون وهيا الورشه تحلي اللي بالورده البيضا طبعا مرحبا بيكم يا جماعه قولولي انكم مستعدين وانا ابدا علي الفور وياريت الالتزام بالاجزاء اللي هتنزل والتطبيق والنشاط اهم شئ اختكم فالله ساره
noor 7755

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 9:34 pm

يعطيك الف عافيه حبيبتى انا بعد معكم اريد الشتراك :بلبلا241بل5ا24
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 9:47 pm

noor 7755 كتب:
يعطيك الف عافيه حبيبتى انا بعد معكم اريد الشتراك [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

اهلا بيكي يا نور نورتي حببتي جهزي حالك واستعدي يا قطه
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى
المزاج : رايق الحمد الله

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 9:57 pm

الف الف مبروك حبيبتي علي الورشة اهو كده النشاط تسلمي حبيبتي سارة. ؤر45
الورقة الخضرا

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:04 pm

ان شاءالله معاكم
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:08 pm

سمارة المغربية كتب:
الف الف مبروك حبيبتي علي الورشة اهو كده النشاط تسلمي حبيبتي سارة. [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

منحرمش منك يا سمورتي ابدا تعشيلي شكرا يا حببتي والله الورشه نوت بوجودك يا قمر وبرضو انا معاكي بورشتك يا سكره ورااكي وراكي ههههههههههههه
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:09 pm

الورقة الخضرا كتب:
ان شاءالله معاكم
اهلا بيكي يا حببتي تشرفي طبعا
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:11 pm

انت تنوريني يبقي ياحبيبتي البلوزة بتاعتي تنفع مع الجيبة دي ايه رايك بقى مش حلويين مع بعض ههههههههه نعمل دي ودي في لون واحد تسلميلي حبيبتي.
noor 7755

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:15 pm

شكراااااااااااااااااااااا حبى ساره lkio متى ان شاءالله نبدا
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:16 pm

سمارة المغربية كتب:
انت تنوريني يبقي ياحبيبتي البلوزة بتاعتي تنفع مع الجيبة دي ايه رايك بقى مش حلويين مع بعض ههههههههه نعمل دي ودي في لون واحد تسلميلي حبيبتي.

ايوه يا سمورتي طبعا تنفع يلا يا باشا اشتغل ونعمل احلي طقم الصيف جاي وعاوز الاناناس والتهويه هههههههههههههههههه مبروكه يا حببتي ورشتك
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:18 pm

ايه التهوية دي احنا حنركب مراوح ولا ايه ههههههههههههههه
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:21 pm

noor 7755 كتب:
شكراااااااااااااااااااااا حبى ساره [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] متى ان شاءالله نبدا

جهزي بس خيوطك يا قمر والبنات تجهز ونشتغل احنا لسا الاعلان نازل النهارضه

ليا رجااااااااااااااااااااااااااااء لجميع المشتركات ف الورشه اولا الالتزام بالتطبيق وكلو يكون مع بعضو عوزين نشاط ولسا ف ورش جيب كتير يا بنات بس لحقو انتم بس ههههههههههههههه بس اهم حاجه الالتزام يا سكرات المنتدي والانضباط انا بحب الانضباط ومش هنزل اي جزء جديد بعد الاول الا لما نشوف شغل المشتركات علشان نبقي علي نور من الاول انا نبهت اهوت والا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هههههههههههههههههه مش عاوزه افسر يلا روحكم حلوه وشجعتوني حاجه تفرح اختكم ساره
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:23 pm

سمارة المغربية كتب:
ايه التهوية دي احنا حنركب مراوح ولا ايه ههههههههههههههه
ايون يا سمورتي اناناس يعني مراوح يعني اعلي تهويه هههههههههههههههههه انتي مش شغاله ف المراوح دلوقت ولا ايه هههههههههههههههههههههه
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:26 pm

ايوة شغالة بس المراوح دي حتودينا في داهية هههههههههه والدنيا صيف الكل حيحب يتهوا معانا هههههههههه
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 10:28 pm

سمارة المغربية كتب:
ايوة شغالة بس المراوح دي حتودينا في داهية هههههههههه والدنيا صيف الكل حيحب يتهوا معانا هههههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههه جامده وهوه المطلوب اثباته مش انتي هتنزلي بيه الميدان هتهوي الميدان كلو قشطه يا يا جميل ههههههههههههههههههههههههههه

( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» بدي انيق للانيقات
»  (بلوزه للانيقات) تكمله لسلسله الانيقات والشرح بدا يا بنات
» لنكتمل سلسله الانيقات وبناء علي طلب العضوات البوليرو الانيق للانيقات
» ورشه صندل للاطفال
» ورشه البلوزه الزهري
صفحة 1 من اصل 13انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  الصفحة التالية