( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 2elbcd2
 ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 2elbcd2
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولتسجيل دخول الاعضاء

شاطر | 

( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
ساره مازن

انثى
العمل/الترفيه : اشغال كروشيه
المزاج : راضيه بقضاء الله وقدره

( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 Empty
مُساهمةموضوع: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 1:59 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

بسم الله الرحمن الرحيم
نبدا علي بركت الله شرح الجيبه وارجوكم يا بنات عاوزه تركيز والتزاااااااااااااااااااااااااااااام تام يلا صلو بينا علي النبي العدنا ونبدا

دي الجيبه

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ودي الباترون اللي اشتغلت عليه

ودي تطبيقي للجيبه

نبدا علي بركت الله صلو بينا علي النبي العدنا اولا ف البدايه اوصيكم بالتركيز والانضبام بالشرح علشان ميحصلش لخبطه وتفكي لان الغلط ف السطر الاول هيبوظ الشغل كلو يعني اول سطر بحساباتو هوه اساس الجيبه

السطر الاول
بسم الله هتخدي سلسله بمقاس وسطك شرط ان عدد السلاسل دي يقبل القسمه علي 2 وبعد كدا الناتج برضو يقبل القسمه علي 2
وناتج القسمه التاني هتطرحي منو 14 وتطرحي من ال14 دول واحد دي الحسابات الاساسيه للجيبه وهتتوضح اكتر مع الشرح

طبعا كل وحده مختلفه ف مقاس وسطها انا هفرض مثلا اني هشتغل علي وسط مقاسو طلع معايا 180 سلسله حساباتو هتكون كالتالي
180\2=90
90\2=45
45-14=31
31-1=30
هنوضح بقي عملت عدد سلاسل بمقاس الوسط وطلع عندي 180 انا يا بنات بقول مثلا لان كل وحده ليها مقاس معين وعموما ال180 دي تلبس طلفه ست سنين او سبعه
بعد معملت عدد السلاسل بشرط انو يقبل القسمه علي 2 طلع معايا 180 قسمتهم90 قسمتهم برضو علي 2 طلع معايا 45 طرحت ال45 من 14 طلع معايا 31 اطرح منو 1 طلع الناتج معايا 30 و ال30 دي عدد الاعمده علي الجنبين وهنشوف اذاي
هتعملي بعد مختي المقاس بالسلاسل المطلوبه هتطلعي تلات سلاسل ارتفاع اول عمود بعدها اعمل 29 عمود علي 29 سلسله من السطر اللي تحت كدا بقي عندي 30 عمود اعمل سلسله واسيب سلسله علي السطر اللي تحتوعلي التلات سلسل اللي بعد كدا اعمل تلات عواميد اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين تحت واعمل تلات عواميد ف التلات سلاسل اللي بعد كدا ثم اعمل سلسلتين ثم اسيب سلسلتين تحت واعمل تلات عواميد ثم اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين واعمل تلات عولميد ثم سلسلتين واسيب سلسلتين واعمل تلات عواميد ثم اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين وعمل تلات عواميد ثم سلسله وحده واترك سلسله برضو وحده علي السطر اللي تحت واعمل ال30 عمود
بعد كدا هتعملي 30 عمود تانينعلشان تكملي الدوران ونفس اللي انتي عملتيه قدام هتعمليه وراا هتكملي 30 عمود تاني ليصبح العدد عندك 60 عمود وتعملي التقسيمه الوسطانيه نفسها بعد ال30 عمود برضو وبعد متخلصيها تعملي 30 عمود ليصبح 60 عمود
انا بكرر لابد وان يكون عدد الاعمده متساويه ف الجنبين لازم لازم لازم اي خطا فيها هيبوظ الدنيا
ودي صورت السطر

انا هقف ف الشرح لحد كدا علشان البنات تظبط حساباتها اي حاجه واقفه قدامك انا موجوده اسالي علي طول وانا بالي طووووووووووووووووووووووووووووويل
وبكرر تاني مش هنزل اي جزء بعد ده الا لما اشوف التطبيقات والتفاعل معانا وكلنا نشجع بعض يا قمرات

عدل سابقا من قبل ساره مازن في الثلاثاء مارس 08, 2011 10:00 pm عدل 7 مرات

كاتب الموضوعرسالة
اللؤلؤ ة

اللؤلؤ ة

انثى
المزاج : متفائلة

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالجمعة مارس 25, 2011 2:45 am

الله يسلمك يا ستازه ولا تزعلي انا حوريكي تطبيقي وان شاءالله يعجبك[img][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][/img] 12gf1
أم مزنة

أم مزنة

:  ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 HuR00377
انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالجمعة مارس 25, 2011 7:42 am

يا خسارة كنت متحمس كثير ابدأ معات أنشاء الله خيرها في غيرها
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالجمعة مارس 25, 2011 11:16 am

مروة سليمان كتب:
كنت عايزة بس اسال هل بنقفل الجيبة من البداية على شكل دايرة بمعنى بعد ما بنعمل السلاسل بمقاس الوسط هل نقفل الدايرة ام نتركها مفتوحة وبعد نهاية الشغل نقفل الجيبة كلها من الجنب؟؟؟؟؟؟؟؟

سؤالك ده يبقي انتي مختيش بالك من كلامي هقول تاني لو انتي عاوزه فيها سوسته او سحاب يبقي تسيبي اول كام سطر وبعد كدا تغلقي بمنزلقه اما لو مش عوزه سحاب ولا حاجه يبقي تغلقي بمنزلقه من اول سطر وتشتغليه دائره وبعد منخلص الجيبه هنقوم بعمل الكمر باذن الله اللي هيمسك الوسط
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالجمعة مارس 25, 2011 11:19 am

اللؤلؤ ة كتب:
الله يسلمك يا ستازه ولا تزعلي انا حوريكي تطبيقي وان شاءالله يعجبك[img][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][/img] 12gf1

جميل ماشاء الله يا حببتي انتي تلميذه مجتهده عن جد ولاكن عندي تعقيب هل انتي سيباها مفتوحه ولا ايه انا مش واخده بالي ياريت تقوليلي انتي سيباها مفتوحه ولا هيا مقفوله علي دائره؟
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالجمعة مارس 25, 2011 11:21 am

أم مزنة كتب:
يا خسارة كنت متحمس كثير ابدأ معات أنشاء الله خيرها في غيرها

ليه بس كدا اشتغليها ليكي انتي يا حببتي هتبقي روعه
اللؤلؤ ة

اللؤلؤ ة

انثى
المزاج : متفائلة

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالسبت مارس 26, 2011 12:09 am

ان شاء الله يكون الشغل كويس ،ايوه انا سيبتها مفتوحه ما قفلتها :5ي12ؤيؤ:
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالسبت مارس 26, 2011 4:46 am

حببتي مظبوط تسلم ايدك يا حببتي
ليلى حسيب

انثى
العمل/الترفيه : حاليا ربة بيت
المزاج : معتدل

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالسبت مارس 26, 2011 9:49 pm

[b]اناعملتها لحفيدتى 3 سنوات ونصفوفى انتظار باقى الشرح وشكرا لتعبك معانا
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالسبت مارس 26, 2011 10:25 pm

يا مرحب يا ست الحبايب وملبوس الهنا لحفيدتك يارب حاضر ساكتمل باقي الشرح غدا باذن الله
ياسمين الشامي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 1:50 am

الله يسلم هلديات ياقمر مضوي :بلبلا241بل5ا24
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 2:30 am

ياسمين الشامي كتب:
الله يسلم هلديات ياقمر مضوي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

شكرا لمرورك حببتي

مروة سليمان

انثى
المزاج : رايق الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 7:42 pm

do اختى فى الله انا كنت عايزة انزل الجزء اللى اشتغلته عشان اسمع رايك فيه وهل التطبيق صح ولا فيه حاجة غلط بس معرفتش ازاى انزله ممكن تساعدينى؟؟؟؟؟؟؟؟ :بلب56ب5ل:
fagr gehad

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 8:18 pm

عزيزتى ساره هم احنا لسه قدامنا كتيير عشان تنزلى الجزء المتبقى

بالاضافة الى ذلك عندى سؤال ممكن يكون غلس شوية هو ليه باقى الورش اللى فى المنتدى مش بنفس اللى احنا شغاليين بيها فى الورشة دى (عشان اطلع الجزء اللى عايزها بدور فى كل الصفحات وياريتنى عارفة اوصل اول افهم ) احتمال يكون العيب فى كل شى وارد

ولكى جزيل الشكر على سعة صدرك لى
5478
فاتي1

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 9:04 pm

حبيبتي ماشاء الله شرحك سهل كثير الله يعطيك العافية الحمد لله انا وصلت للسطر الثامن حاولت ابعث الصورة ماقدرت بس هاللايام احال ابعث لك لوين وصلت
نع تحياتي
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 9:41 pm

fagr gehad كتب:

بالاضافة الى ذلك عندى سؤال ممكن يكون غلس شوية هو ليه باقى الورش اللى فى المنتدى مش بنفس اللى احنا شغاليين بيها فى الورشة دى (عشان اطلع الجزء اللى عايزها بدور فى كل الصفحات وياريتنى عارفة اوصل اول افهم ) احتمال يكون العيب فى كل شى وارد

شوفي يا حببتي كل واحد له طريقه ف شغلو يعني انا مثلا احب اجمع الورشه ف الاول وفي اصدقاء كدا برضو وبقوم بحجز المشاركات للشرح علشان اجمعها علشان البنات متتوهش التوهه اللي انتي بتقولي عليها وف ناس بتشرح علي فترات يعني اللي بيعمل الشرح هوه اللي بيكون مسؤل عنو مش المنتدي ايه الورش اللي انتي دورتي عليها ومش لاقيتيها؟؟؟؟؟ يارب تلاقيها ومفيش ورشه هنا ف المنتدي الا وكامله بس قلبي ف الصفحات كويس هتلاقيها
مروة سليمان

انثى
المزاج : رايق الحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 10:14 pm

مروة سليمان كتب:
do اختى فى الله انا كنت عايزة انزل الجزء اللى اشتغلته عشان اسمع رايك فيه وهل التطبيق صح ولا فيه حاجة غلط بس معرفتش ازاى انزله ممكن تساعدينى؟؟؟؟؟؟؟؟ :بلب56ب5ل:
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 10:50 pm

[quote="فاتي1"]حبيبتي ماشاء الله شرحك سهل كثير الله يعطيك العافية الحمد لله انا وصلت للسطر الثامن حاولت ابعث الصورة ماقدرت بس هاللايام احال ابعث لك لوين وصلت
نع تحياتي
ده موقع لتحميل الصور هيساعدك ف تحميل الصور ومتبوع ايضا بطريقت التحميل منه
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

الطريقة الصحيحة لتحميل الصور من عرب شير
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 10:56 pm

فاتي1 كتب:
حبيبتي ماشاء الله شرحك سهل كثير الله يعطيك العافية الحمد لله انا وصلت للسطر الثامن حاولت ابعث الصورة ماقدرت بس هاللايام احال ابعث لك لوين وصلت
نع تحياتي

انا مش فهمه قصدك هل انتي مش قادره تنزلي الصور علشان انتي مش عارفه ولا ايه عموما دي موقع لتحميل الصور مع الطريقه بتاعتو للتحميل الصح ليرب اكون فهمتك وحوبت صح

ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 11:03 pm

ده موقع لتحميل الصور يا بنات للي مش عارفه ومعاه طريقت التحميل كمان يلا يا قمرات [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 11:07 pm

يلا يا بنات يا شربا تات انا نزلت الجزء الرابع فاضل جزئين فقط لا غير يلا بينا علي الصفحه الاول وبوصي بالتطبيقات يا جميلات
ام حفصه 2

ام حفصه 2

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 11:18 pm

جزاكى الله خيرا يا سوسو :5ي12ؤيؤ:
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالأحد مارس 27, 2011 11:23 pm

ام حفصه 2 كتب:
جزاكى الله خيرا يا سوسو [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

انا وانتي وجميع الاخوات يا ام حفصه بارك الله فيكي يا حببتي
أم مزنة

أم مزنة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالإثنين مارس 28, 2011 1:51 am

مشاء الله عليت زانت الجيبة ذلحين و صارت أحلا

أنا بس متابعة و أشوف اخر التطورات الورشة هههههههه

وتلبسينها و تقطعيها من الفرحه انشاء الله
10P
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالإثنين مارس 28, 2011 2:09 am

أم مزنة كتب:
مشاء الله عليت زانت الجيبة ذلحين و صارت أحلا

أنا بس متابعة و أشوف اخر التطورات الورشة هههههههه

وتلبسينها و تقطعيها من الفرحه انشاء الله

تعيشي يا حبيبت قلبي والله انا زعلانه انك مش معانا ان شاء الله الورشه الجايه تكوني معانا يا عسل كفايه انك متبعانا يا حببتي
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى
المزاج : رايق الحمد الله

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 10 I_icon_minitimeالإثنين مارس 28, 2011 9:15 am

ساره مازن كتب:
fagr gehad كتب:

شوفي يا حببتي كل واحد له طريقه ف شغلو يعني انا مثلا احب اجمع الورشه ف الاول وفي اصدقاء كدا برضو وبقوم بحجز المشاركات للشرح علشان اجمعها علشان البنات متتوهش التوهه اللي انتي بتقولي عليها وف ناس بتشرح علي فترات يعني اللي بيعمل الشرح هوه اللي بيكون مسؤل عنو مش المنتدي ايه الورش اللي انتي دورتي عليها ومش لاقيتيها؟؟؟؟؟ يارب تلاقيها ومفيش ورشه هنا ف المنتدي الا وكامله بس قلبي ف الصفحات كويس هتلاقيها

dff

صباح الخير اختي سارة والاخت الكريمة الي سالت السؤال المهم ده فجر جهاد.
جواب السؤال مش هو الرد بتاعك يااختي سارة الجواب مش هو ان في واحدة بتحب ده وواحدة بتعمل كده وواحدة بتحب تشرح بالتقسيط الجواب الحقيقي هو ان في بس اتنين في المنتدى ده الي عندهم طريقة التفرد بالصفحة الاولي مش الكل يقدر يعملها زيك وزي الاخت ريمو استادتنا الكبيرة الي قالتلي انا حقلك ازاي تعملي الشرح في الصفحة الاولي وبس وماقلتليش وابتديت من غير مااعرف ورشتي علشان الادارة قالت لها ازاي تعمل بينهم وبين بعض وهي قالتلك وانفردتو انتو الاتنين بالموضوع ده وحصريا مافيش اي واحدة غيركم تقدر تعمل كده وافتكر دي مش غلطتكم دي غلطة الادارة الي مانزلتشي الموضوع ده والكل يستفيد منه كان ممكن تنزله تحت عنوان ( ازاي تنفردي بالشرح كله في الصفحة الاولى ) متلا زي كده .هو يا حبيبتي جهاد الموضوع ده مش بادينا يعني لو كنا نعرف زي الاخت سارة والاخت ريمو كنا نسيبكم تتوهو معانا وسط الصفحات اكيد لا مش ممكن انا نزلت الشرح وبطلب من كل واحدة ماتكتبشي في صفحة الشرح علشان البنات ماتوهشي وبقالي يومين بقول الكلام ده وماحدش قالي يابنت اعملي كده او اصنعي ده.
عموما شكرا للادارة وللاخت سارة بس جوابك اختي مش مضبوط لو اي حد قالنا نعمل ايه كنا عملنا زيك وتفردنا بالصفحة الاولى زيك برده.بس الورشة نزلت والشرح كمان والحمد الله البنات ماشيين وقربنا نخلص ومش محتاجين نعرف سر التفرد والحصرية دي.بس يمكن للي حيعمل ورشات بعد كده وفي بنات كتير حتعملها ان شاء الله واعندر للاطالة بس كان لازم اوضح الموضوع ده.
ان ماحدش قالنا زيكم ازاي ننفرد بالصفحة الاولى يعني مش احنا الي عاوزين كده.
واسفة لتدخلي بس ده هو الجواب علي سؤال الاخت فجر جهاد وشكرا ومش ان كل واحد لوه طريقة في شرحه.

:ren41deer:

( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» بدي انيق للانيقات
»  (بلوزه للانيقات) تكمله لسلسله الانيقات والشرح بدا يا بنات
» لنكتمل سلسله الانيقات وبناء علي طلب العضوات البوليرو الانيق للانيقات
» ورشه صندل للاطفال
» ورشه البلوزه الزهري
صفحة 10 من اصل 13انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13  الصفحة التالية