( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 2elbcd2
 ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 2elbcd2
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولتسجيل دخول الاعضاء

شاطر | 

( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
ساره مازن

انثى
العمل/الترفيه : اشغال كروشيه
المزاج : راضيه بقضاء الله وقدره

( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 Empty
مُساهمةموضوع: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 01, 2011 1:59 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

بسم الله الرحمن الرحيم
نبدا علي بركت الله شرح الجيبه وارجوكم يا بنات عاوزه تركيز والتزاااااااااااااااااااااااااااااام تام يلا صلو بينا علي النبي العدنا ونبدا

دي الجيبه

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

ودي الباترون اللي اشتغلت عليه

ودي تطبيقي للجيبه

نبدا علي بركت الله صلو بينا علي النبي العدنا اولا ف البدايه اوصيكم بالتركيز والانضبام بالشرح علشان ميحصلش لخبطه وتفكي لان الغلط ف السطر الاول هيبوظ الشغل كلو يعني اول سطر بحساباتو هوه اساس الجيبه

السطر الاول
بسم الله هتخدي سلسله بمقاس وسطك شرط ان عدد السلاسل دي يقبل القسمه علي 2 وبعد كدا الناتج برضو يقبل القسمه علي 2
وناتج القسمه التاني هتطرحي منو 14 وتطرحي من ال14 دول واحد دي الحسابات الاساسيه للجيبه وهتتوضح اكتر مع الشرح

طبعا كل وحده مختلفه ف مقاس وسطها انا هفرض مثلا اني هشتغل علي وسط مقاسو طلع معايا 180 سلسله حساباتو هتكون كالتالي
180\2=90
90\2=45
45-14=31
31-1=30
هنوضح بقي عملت عدد سلاسل بمقاس الوسط وطلع عندي 180 انا يا بنات بقول مثلا لان كل وحده ليها مقاس معين وعموما ال180 دي تلبس طلفه ست سنين او سبعه
بعد معملت عدد السلاسل بشرط انو يقبل القسمه علي 2 طلع معايا 180 قسمتهم90 قسمتهم برضو علي 2 طلع معايا 45 طرحت ال45 من 14 طلع معايا 31 اطرح منو 1 طلع الناتج معايا 30 و ال30 دي عدد الاعمده علي الجنبين وهنشوف اذاي
هتعملي بعد مختي المقاس بالسلاسل المطلوبه هتطلعي تلات سلاسل ارتفاع اول عمود بعدها اعمل 29 عمود علي 29 سلسله من السطر اللي تحت كدا بقي عندي 30 عمود اعمل سلسله واسيب سلسله علي السطر اللي تحتوعلي التلات سلسل اللي بعد كدا اعمل تلات عواميد اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين تحت واعمل تلات عواميد ف التلات سلاسل اللي بعد كدا ثم اعمل سلسلتين ثم اسيب سلسلتين تحت واعمل تلات عواميد ثم اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين واعمل تلات عولميد ثم سلسلتين واسيب سلسلتين واعمل تلات عواميد ثم اعمل سلسلتين واسيب سلسلتين وعمل تلات عواميد ثم سلسله وحده واترك سلسله برضو وحده علي السطر اللي تحت واعمل ال30 عمود
بعد كدا هتعملي 30 عمود تانينعلشان تكملي الدوران ونفس اللي انتي عملتيه قدام هتعمليه وراا هتكملي 30 عمود تاني ليصبح العدد عندك 60 عمود وتعملي التقسيمه الوسطانيه نفسها بعد ال30 عمود برضو وبعد متخلصيها تعملي 30 عمود ليصبح 60 عمود
انا بكرر لابد وان يكون عدد الاعمده متساويه ف الجنبين لازم لازم لازم اي خطا فيها هيبوظ الدنيا
ودي صورت السطر

انا هقف ف الشرح لحد كدا علشان البنات تظبط حساباتها اي حاجه واقفه قدامك انا موجوده اسالي علي طول وانا بالي طووووووووووووووووووووووووووووويل
وبكرر تاني مش هنزل اي جزء بعد ده الا لما اشوف التطبيقات والتفاعل معانا وكلنا نشجع بعض يا قمرات

عدل سابقا من قبل ساره مازن في الثلاثاء مارس 08, 2011 10:00 pm عدل 7 مرات

كاتب الموضوعرسالة
أم مزنة

أم مزنة

:  ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 HuR00377
انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالخميس مارس 10, 2011 1:18 pm

ابتدي الاحد هذا 3/13

و اخلص بأذن الله يوم الخميس 3/24
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالخميس مارس 10, 2011 1:23 pm

أم مزنة كتب:
ابتدي الاحد هذا 3/13

و اخلص بأذن الله يوم الخميس 3/24

للاسف الوقت كبير قوي يا حببتي وف ناس هتعملها هدايا لعيد الام بصي يا حببتي الورشه مفتوحه وقت متخلصي ابدائي يا عمري وانا معاكي حتي بعد الورشه متخلص ما تخافي راح اكون معك خطوه خطوه وبالتوفيق يا قلبي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
أم مزنة

أم مزنة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالخميس مارس 10, 2011 1:34 pm

أوكي

:king

الله يعينت يا سارة علي شكلي بجيب لك باكيت كامل بنادول هههههههه

وشكرا لك يا حبي

:kingنن:

:pig14
ام حفصه 2

ام حفصه 2

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالخميس مارس 10, 2011 1:50 pm

يا اختى ساره انا متشوقه جدا للخطوه التاليه ارجوكى اسرعى لا تزعلى منى يا ام مزنه بصراحه اصلى لسه مبتدأه ومتحمسه جدا اعمل لبنوتى حاجه واسأل الله العظيم ان يوفقك فى امتحاناتك
اللؤلؤ ة

اللؤلؤ ة

انثى
المزاج : متفائلة

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالخميس مارس 10, 2011 2:02 pm

السلام عليكم كيفكم انا اسفة اذا استعجلت شوية استازتي بس حبيت اشوف نفسي اذا اعرف اقرء البترون فعملت سطرين ودي صورة الشغل ارجو انك تعلق عليه وما تزعلي مني [img][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][/img]
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالخميس مارس 10, 2011 4:44 pm

بسم الله ماشاء الله ايوه كدا يا جميل بتعرفي طبعا والباترون سهل جدااااااا ممكن تعمليه لوحدك كمان كمليقي زي منتي علي الباترون لحد متخلصي العواميد اللي علي الجانبين مش عارفه مستعجلين ليه يا بنات ههههههههههههه حاضر هنزل الجزء التاني من عنيه بس انتي كملي يا قمرايه برافو عليكي
توتة بنفسجية

توتة بنفسجية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالسبت مارس 12, 2011 9:22 pm

مساء الخير ياقمر
كنت عايزة أسال لو عندي مقاس الصدر و الهانش اكبر من الوسط
وعملت الجيبة بس على مقاس الوسط ازاي هاتدخل في الجسم
في الخياطة بنعمل فتحة للسحاب ( السوسته )
بالنسبة للكروشيه ايه الوضع
جزاكِ الله خيرا
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالسبت مارس 12, 2011 10:00 pm

توتة بنفسجية كتب:
مساء الخير ياقمر
كنت عايزة أسال لو عندي مقاس الصدر و الهانش اكبر من الوسط
وعملت الجيبة بس على مقاس الوسط ازاي هاتدخل في الجسم
في الخياطة بنعمل فتحة للسحاب ( السوسته )
بالنسبة للكروشيه ايه الوضع
جزاكِ الله خيرا

شوفي يا غاليتي توته في حلين للحكايه دي اولهم انك ممكن توسعي زياده ف عدد السلاسلمن البدايه وهنعمل حزام للوسط بس برضو لازم عدد السلاسل يكون بنفس الحسابات
اما الحل التاني انك تعملي السلاسل علي مقاس وسطك عادي بس وتشتغلي نفس الشغل بتاعنا بس بدون متقفلي كدذ سر يعني مثلا ممكن تتركي 7 او 8 اسطر بدون منزلقه ودي تعتبر فتحه للسحاب وبعد متخلصي الجيبه تركبيالسوسته عادي مثل الخياطه بالظبط
توتة بنفسجية

توتة بنفسجية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالسبت مارس 12, 2011 10:32 pm

جزاكِ الله خيرا ياقمر
انا هاعمل الحل التاني ويارب خير
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالسبت مارس 12, 2011 11:29 pm

توتة بنفسجية كتب:
جزاكِ الله خيرا ياقمر
انا هاعمل الحل التاني ويارب خير

اوك حببتي اي استفسار انا موجوده
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالسبت مارس 12, 2011 11:31 pm

انا نزلت الجزء التاني يا بنات من الجيبه وطبعا زي محنا متعودين الشرح ف اول صفحه يلا بينا علي اول صفحه ونشتغل منتظره التطبيقات يا عسلات وبالتوفيق اختكم فالله ساره
ام حفصه 2

ام حفصه 2

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالأحد مارس 13, 2011 4:03 pm

السلام عليكم يا اختى ساره انا بدأت شغل بخيط ليزا قطن جنجاه بس حاسه انه رفيع او انا اللى لسه مبعرفش فى انواع الخيط فياترى اكمل بيه ولا تنصحينى اجيب خيط تانى
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالأحد مارس 13, 2011 4:55 pm

ام حفصه 2 كتب:
السلام عليكم يا اختى ساره انا بدأت شغل بخيط ليزا قطن جنجاه بس حاسه انه رفيع او انا اللى لسه مبعرفش فى انواع الخيط فياترى اكمل بيه ولا تنصحينى اجيب خيط تانى

انا اشتغلت الجيبه اللي قدامك دي بخط قطن جنجاه رفيع برضو لو انتي حسه انو رفيع اعمليه مجوز يعي ه اشتغلي علي فتلتين
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالأحد مارس 13, 2011 4:58 pm

لو تصوري الخيط وتوريهولي يكون افضل يا ام حفصه وبعدين انا بخبرك يا قلبي
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالأحد مارس 13, 2011 7:19 pm

ايه اخبار الشغل يا بنات طمنوني ماشي الحال ولا في اي مشاكل انا معاكي علي طول الخط
ام حفصه 2

ام حفصه 2

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالإثنين مارس 14, 2011 8:58 am

للاسف معنديش كاميرا بس ان شاء الله هكمل معاكى عادى
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالإثنين مارس 14, 2011 6:26 pm

ام حفصه 2 كتب:
للاسف معنديش كاميرا بس ان شاء الله هكمل معاكى عادى

زعلتيني انك مش عندك كميرا ولا حتي موبيل اتصرفي يا ام حافصه علشان نتابع الشغل بدقه يا غاليه
fagr gehad

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالإثنين مارس 14, 2011 9:03 pm

تمام يا باشا
ما هى الخطوة التالية عايزه اخلاصها قبل عيد الام
معلش معنديش كاميراعشان تشوفى شغلى بس انا بقارن بالصور اللى انتى منزلاها وشكرا جزيلا لمجهودك الرائع معنا

هنودة

هنودة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالإثنين مارس 14, 2011 10:01 pm

بعتذر حبيباتى عن عدم دخولى الفترة الماضية

و عدم حضورى الورشة

و لكن ظروف خارجة عن ارادتى

ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالإثنين مارس 14, 2011 10:52 pm

fagr gehad كتب:
تمام يا باشا
ما هى الخطوة التالية عايزه اخلاصها قبل عيد الام
معلش معنديش كاميراعشان تشوفى شغلى بس انا بقارن بالصور اللى انتى منزلاها وشكرا جزيلا لمجهودك الرائع معنا

حاضر يا فجر يا حببتي هتخلصي قبل عيد الام من عنيه بس شدي حيلك انتي بس وشكر علي واجب يا غاليتي
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالإثنين مارس 14, 2011 10:54 pm

هنودة كتب:
بعتذر حبيباتى عن عدم دخولى الفترة الماضية

و عدم حضورى الورشة

و لكن ظروف خارجة عن ارادتى

لعل المانع خير يا حببتي وانا موجوده ف اي وقت
ساره مازن

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالإثنين مارس 14, 2011 11:19 pm

يلا بس انتو شدو حلكم وهنعمل كمان جيبتين ههريكم جيب هههههههه بس انتو خلصو ودي صورهم يا غالياتي

ودي كمان

بس انتم اسعفوني ف الشغل يا مستعجلين ههههههه
أم مندر نائلة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 15, 2011 12:58 am

:بب545: كيف يمكن اشارك معاكم لاني عضوة جديدة بيقي : lkio
اللؤلؤ ة

اللؤلؤ ة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 15, 2011 1:06 am

انا فرحانه عشين حتعملي التنورة الكموني كان نفسي فيها عجبتني مرة
بعدين ياستازتي انا عدت الشغل من اول
عشين الخيط إلي عندي غيرته حوركي الجزء الأول ؤر45
اللؤلؤ ة

اللؤلؤ ة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: ( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات    ( ورشه جيبه للانيقات)  ,والهمه يا مشتركات - صفحة 6 I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 15, 2011 1:18 am

ودي صورة الشغل[img][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][/img]

( ورشه جيبه للانيقات) ,والهمه يا مشتركات

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» بدي انيق للانيقات
»  (بلوزه للانيقات) تكمله لسلسله الانيقات والشرح بدا يا بنات
» لنكتمل سلسله الانيقات وبناء علي طلب العضوات البوليرو الانيق للانيقات
» ورشه صندل للاطفال
» ورشه البلوزه الزهري
صفحة 6 من اصل 13انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  الصفحة التالية