يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 2elbcd2
يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 2elbcd2
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولتسجيل دخول الاعضاء

شاطر | 

يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
dodo2010

dodo2010

انثى

يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 10, 2010 7:51 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

do حنبدا الورشة بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبة للى سالوا عن الجاكيت ينفع اطفال صغيرة نعم هذا الجاكيت ينفع من سن 3سنوات وانتى طالعة انا بعملة لبنتى وهى عندها 10 سنوات
السطر الاول وهو عبارة عن دائرة مركزية :نعمل 6سلاسل ونغلقهم بمنزلقة ثم نرتفع 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم نحشى الدائرة ب24عمود بلفيتين
السطر الثانى :نرتفع ب4سلاسل بمثابة اول عمود ثم 3سلاسل اخرى يبقى المجموع 7سلاسل ثم نترك غرزة على السطرونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التالية ثم 3سلسلة ونترك غرزة على الدائرة المركزية ونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التاليةوهكذا حتى نهاية الاعمدة اللى فى الدائرةونغلق الاعمدة بغرزة منزلقة وبكدة يبقى عندنا 12 عمود بلفتين بينهم 3سلاسلوالشكل التالى يوضح ذلك فى السهم رقم2[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
السطرالثالث:نرتفع 4 سلاسل بمثابة اول عمود ثم نعمل 2عمود بلفتين فى نفس الغرزة على العمود بتاع السطر السابق (السطر رقم 2) ثم نعمل 3سلاسل ثم 3اعمدة بلفتين فوق العمود بتاع السطر السابق وهكذا حتى نهاية السطر ونغلقهم بمنزلقة ويوضح ذلك السهم رقم 3 فى الشكل السابق
السطر الرابع :نرتفع 4 سلاسل بمثابة اول عمود ثم عمود بلفتين فى كل غرزة من غرز السطر السابق ويوضح ذلك السهم رقم 4 ونغلقهم بمنزلقة ويبقى كدة عندنا 72 غرزة عمود بلفتين
السطر الخامس:نرتفع 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم 3سلاسل اخرى يبقى مجموع السلاسل 7 سلاسل ثم نترك غرزة من غرز السطر السابق ونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التالية ثم نعمل 3سلاسل ثم نترك غرزة من غرز السطر السابق ونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التالية وهكذا حتى نهاية السطر ونغلقهم بمنزلقة ويوضح ذلك السهم رقم 5
السطر السادس :نعمل 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم نعمل 2عمود بلفتين فى نفس الغرزة اى فوق العمود بتاع السطر السابق ثم نعمل سلسلة واحدة فقط(ملحوظة :الفاصل بين الاعمدة هو سلسلة واحدة فقط فى هذا السطر وليست 3سلاسل كما فى السطر الثالث)ثم نعمل 3عمود بلفتين فوق العمود بتاع السطر السابق ومن ذلك نجد ان السطر السادس هو هو السطر الثالث مع اختلاف بسيط هو ان السلسلة بين الاعمدة واحدة فقط وليست 3سلاسل كما فى السطر الثالث ونكمل السطر ونغلقهم نمنزلقة
السطر السابع :هو هو السطر الرابع تماما اىنعمل 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم عمود بلفتين فى كل غرزة من غرز السطر السابق
وبكدة يكون الجزء الاول من الورشة انتهى ويارب يكون الشرح واضح ولو فى اى مشكلة ارسلو لى وانا تحت امركم ومنتظرة تطبيقكم وشكرا afro lkio

كاتب الموضوعرسالة
قطقوطة مبسوطة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 22, 2010 3:16 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

السلام عليكم
هاد شغلي بس انا السطر العاشر طلع معي 195 والسطر 11 طلعو 65 عمود
بدي عيدو للسطر العاشر ولا شو
وشكرا
قطقوطة مبسوطة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 22, 2010 10:06 pm

ممكن حدا يقلي كيف بعرف ازا وصلت للقياس المناسب
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
GIGI2000

GIGI2000

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 22, 2010 10:24 pm

الله ينورعلى الشغل الرائع
ام حبيبه

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 23, 2010 9:58 pm

السلام عليكم
انا حاولت اعمل الجزء الاول كل الغرز طلعت يعنى مظبوطة زى الصورة
ماعدا قلب الدائرة مش عارفة اظبطها بنفس الشكل اللى انتى عملاه ومش عارفه اعمله ازاى
kouky5

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 23, 2010 11:34 pm

امتي هنبدا الاكمام
اكليل الجبل

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 24, 2010 8:14 am

متى بدك تبداي التكمله لاني بدي اخلص الجاكيت قبل السفر والجو بالاردن تلج ياريت تفيديني
ممكن تخلصي النا في عشر ايام الرجاء الرد
Dlaa3

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 24, 2010 7:37 pm

يالله نكمل تأخرنا واااايد
أنا متحمسة ..
Dlaa3

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 24, 2010 10:36 pm

بنااااااات اللي تبي تكمل الورشة لقيتها
في موقع ثاني (( كاااااااامل ))
والسموحة من صاحبة الورشة لان في بنات
بيحتاجوا لهذا الجاكيت

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
أم لؤي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالخميس نوفمبر 25, 2010 2:00 am

السلام عليكم
بارك الله فيك ويعطيك الف عافيه على ما تبذليه من جهد ربي يجعله في ميزان حسناتك
بس لي سؤال ممكن صورة الجاكت من بعد امرك
لندا

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالخميس نوفمبر 25, 2010 1:09 pm

خلصت ا ييييا عسسسسسل امتى نبتدي الاكمام [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالخميس نوفمبر 25, 2010 2:03 pm

يلا نبتدى فتحة الاكمام :احنا وصلنا لحد السطر 11صح دة بالنسبة للمقاس الصغير وللسطر 14 بالنسبة للمقاس الكبير اللى كرر الشغل مرة

معلش انا حكمل على المقاس الصغير وسوف اشرح تانى للى بيعمل مقاس كبير

السطر 12:نرتفع 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم 2عمود بلفتين فى غرزة واحدة ثم نعمل سلسال حوالى 42-50سلسلة لمقاس من سن 3 الى 10 سنين

اما اللى بيعمل مقاس كبير يعمل السلسال حوالى 70 سلسلة او اكثر على حسب فتحة الكم بالنسبة له

ثم نترك حوالى 8 اعمدة للمقاس الصغير و10اعمدة للمقاس الكبير [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

هى فى الصورة دى عملت سلسال من 42 سلسلة وتركت 8 فتحات بس دة للمقاس الصغير 4سنوات

ثم نحدد فتحة الكم من الجهة المقابلة راح نثنى القطعة على بعض ونحدد نفس المكان ونضع فيه خيط ملون حتى يظهر لنا مكان التحديد اثناء الشغل [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

وسوف نترك 8وحدات من الجهتين اى لما نفتح الدائرة يكون عندنا 16 وحدة

ثم نكمل السطر مثل السطر التاسع تماما لحد فتحة الكم من الجهة الاخرى ونعمل ايضا 42الى50 سلسلة للمقاس الصغير و70سلسلة للمقاس الكبير

ثم نكمل باقى الغرز كما بالشكل (3عمود بلفتين ثم سلسلة ثم 3عمود بلفتين )
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالخميس نوفمبر 25, 2010 2:47 pm

يتبع

السطر 13: نكمل بكل غرزة عمود بلفتين وعند فتحة الكم نعمل بكل غرزة عليها عمود بلفتين بعدد السلاسل اللى عملناها

السطر 14: نفس طريقة السطر الثامن اللى هى عمود بلفتين ثم 3سلسلة ثم عمود بلفتين فوق عمود السطر السابق

السطر 15: هو نفس السطر التاسع (3عمود بلفتين فى غرزة واحدة ثم سلسلة 3عمود بلفتين)

السطر 16 بكل غرزة تالية عمود بلفتين

السطر17: نفس السطر 14

السطر 18:ركزوا فى هذا السطر علشان يوجد اختلاف عن باقى الاسطر
سوف نرتفع 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم 2عمود بلفتين فى نفس المكان ثم سلسلة واحدة ثم 2عمود بلفتين فى نفس الغرزة اى ان واحدة نعمل بها 3 اعمدة والاخرى نعمل بها عمودين [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

كما بالشكل المقابل فى السطر 17

السطر 19: هو نفس السطر 16

وبتشتغلى حوالى 8 الى 10 اسطر بعد فتحة الكم لحد المقاس المطلوب سواء للصغير او الكبير
توتة بنفسجية

توتة بنفسجية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالخميس نوفمبر 25, 2010 4:26 pm

مساء الخير ياقمراااااااااااااية
الله يعطيك العافية
انا منتظرة تكملي للمقاس الكبير
وجزاك الله خيرا
ام قرة العين

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالخميس نوفمبر 25, 2010 5:22 pm

االله يعطيك العافية على المجهود الرائع[center][img][/img]
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالجمعة نوفمبر 26, 2010 12:39 pm

توتة بنفسجية كتب:
مساء الخير ياقمراااااااااااااية
الله يعطيك العافية
انا منتظرة تكملي للمقاس الكبير
وجزاك الله خيرا

صباح الخير حبيبتى توتة الشرح للمقاس الصغير هو هو للمقاس الكبير بس بدل ما تعملى سلسال الكم 42 سلسلة اعملية 70سلسلة واتركى 10 وحدات وليس 8 وحدات وقيسية وجدتية مقاس الكتف يبقى كدة مضبوط اما لو وجدتية ضيق كبرى السلسال اما لو لقتية واسع صغرى السلسال انتى التى تسطتيعى التحكم فى فتحة الكم على حسب مقاسكوتكملى السطر عادى والجنب الاخر يكون بنفس الطريقة

اما عدد الوحدات اللى بين فتحتى الذراع بتكون حوالى 20 وحدة[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
يلا اشتغلى وورينى التطبيق ولو فى اى حاجة مش مفهومة انا معاكم واعيدة تانى للى عايز وشكرررررررررررررررررررررررررررررررررا
ام حبيبه

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت نوفمبر 27, 2010 1:26 pm

السلام عليكم
جزاكى الله خيراً على الشرح
انا عملت الجزء الاول وشغاله فىالثانى بس الموبيل فى مشكلة مش عارفة انزل الصورة اول لما يتظبط هنزلها بس عندى مشكلة
الخيط اللى انا شغالة بيه طلع تخين اوى حاسة ان الظهر متشنج اوى وواقف ينفع اكمل بلون ثانى اخف شوية فى الفتلة علشان يدينى النتيجة اللى فى صورة الجاكت الاصلى
قطقوطة مبسوطة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت نوفمبر 27, 2010 1:58 pm

مشكورة كتير عالشرح المبسط
جزاكي الله خيرا
هاد شغلي لسا ما خلصتو بس بدي اسألك انو عم يكولش معي عادي ولا في خطأ
وشكرا الك
توتة بنفسجية

توتة بنفسجية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت نوفمبر 27, 2010 3:25 pm

يا قمر مساء الخير
ما عليش انا عندي سؤال

الصورة دي انا عديت الوحدات 17 وحدة
هل ده للمقاس الكبير و الصغير
ام بس للصغير
جزاك الله خيرا
توتة بنفسجية

توتة بنفسجية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت نوفمبر 27, 2010 4:24 pm

مساء الخير يا قمر
انا بعد ما عملت 70 سلسلة وثنيته
طلع عندي 18 وحدة اعملها
كده انا صح
جزاك الله خيرا
توتة بنفسجية

توتة بنفسجية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالسبت نوفمبر 27, 2010 5:44 pm

اقتباس :
وبتشتغلى حوالى 8 الى 10 اسطر بعد فتحة الكم لحد المقاس المطلوب سواء للصغير او الكبير

ما عليش ياقمر
انتي تقصدي اشتغل بعد السطر 19
والا هم 10 نفسهم الاسطر بعد عمل فتحة الكم
جزاك الله خيرا
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد نوفمبر 28, 2010 4:06 pm

توتة بنفسجية كتب:
يا قمر مساء الخير
ما عليش انا عندي سؤال

الصورة دي انا عديت الوحدات 17 وحدة
هل ده للمقاس الكبير و الصغير
ام بس للصغير
جزاك الله خيرا

مساء الخير يا قمر هو هنا معمول 17 وحدة بس ليكى انتى زودى وحدة او اثنين ممكن بيقوا 20 وحدة وقيسى عليكى وشوفى المقاس مضبوط ولا
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد نوفمبر 28, 2010 4:11 pm

توتة بنفسجية كتب:
اقتباس :

ما عليش ياقمر
انتي تقصدي اشتغل بعد السطر 19
والا هم 10 نفسهم الاسطر بعد عمل فتحة الكم
جزاك الله خيرا

لا هما نفسهم 10 اسطر بعد فتحة الكم دة للمقاس الصغير اما للمقاس الكبير بتزودى شوية لحد ما يقفل معكى

قصدى بتزودى فى عدد الاسطر اللى بعد فتحة الكم واى استفسار انا تحت امرك
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالأحد نوفمبر 28, 2010 4:17 pm

توتة بنفسجية كتب:
مساء الخير يا قمر
انا بعد ما عملت 70 سلسلة وثنيته
طلع عندي 18 وحدة اعملها
كده انا صح
جزاك الله خيرا

مش عارفة حيريحك و لا انا لما عملتة لى عملت 20 وحدة وكان مضبوط عليا فانتى جربى ب18 وحدة ولو طلع مضبوط عليكى كملى على كدة اما لو طلع مش مضبوط اعملى 20 وحدة افضل
سارة حميدة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 29, 2010 5:54 pm

راح أكمل الجزء الثاني بإذن الله لأنني فهمت شرحك الجميل وردودك على الأخوات مع العلم أنا مش سريعة في الشغل وهذا راجع للحالة الصحية عافاكم الله جميعا lkio der :بلب56ب5ل: :ren41deer: :5ي12ؤيؤ:
ام قرة العين

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 4 I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 29, 2010 8:43 pm

[center]هذا شغلي لطفلة 3 سنوات. في السطر 12 جعلت السلاسل 35 لان 48 كان يجعل فتحه الابط كبيرة عليها . هل شغلي صحيح؟ ولكِ كل الشكر

يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» الاعلان عن ورشة عمل الجاكيت الدائرة
» مساعده فى باترون الجاكيت ده
» بدي طريقة الجاكيت جزاكم الله الف خير
» ساعدوني يا بنات
» فساتين بنات كروشي من تصميمي
صفحة 4 من اصل 9انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  الصفحة التالية