يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 2elbcd2
يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 2elbcd2
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولتسجيل دخول الاعضاء

شاطر | 

يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
dodo2010

dodo2010

انثى

يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 10, 2010 7:51 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

do حنبدا الورشة بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبة للى سالوا عن الجاكيت ينفع اطفال صغيرة نعم هذا الجاكيت ينفع من سن 3سنوات وانتى طالعة انا بعملة لبنتى وهى عندها 10 سنوات
السطر الاول وهو عبارة عن دائرة مركزية :نعمل 6سلاسل ونغلقهم بمنزلقة ثم نرتفع 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم نحشى الدائرة ب24عمود بلفيتين
السطر الثانى :نرتفع ب4سلاسل بمثابة اول عمود ثم 3سلاسل اخرى يبقى المجموع 7سلاسل ثم نترك غرزة على السطرونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التالية ثم 3سلسلة ونترك غرزة على الدائرة المركزية ونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التاليةوهكذا حتى نهاية الاعمدة اللى فى الدائرةونغلق الاعمدة بغرزة منزلقة وبكدة يبقى عندنا 12 عمود بلفتين بينهم 3سلاسلوالشكل التالى يوضح ذلك فى السهم رقم2[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
السطرالثالث:نرتفع 4 سلاسل بمثابة اول عمود ثم نعمل 2عمود بلفتين فى نفس الغرزة على العمود بتاع السطر السابق (السطر رقم 2) ثم نعمل 3سلاسل ثم 3اعمدة بلفتين فوق العمود بتاع السطر السابق وهكذا حتى نهاية السطر ونغلقهم بمنزلقة ويوضح ذلك السهم رقم 3 فى الشكل السابق
السطر الرابع :نرتفع 4 سلاسل بمثابة اول عمود ثم عمود بلفتين فى كل غرزة من غرز السطر السابق ويوضح ذلك السهم رقم 4 ونغلقهم بمنزلقة ويبقى كدة عندنا 72 غرزة عمود بلفتين
السطر الخامس:نرتفع 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم 3سلاسل اخرى يبقى مجموع السلاسل 7 سلاسل ثم نترك غرزة من غرز السطر السابق ونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التالية ثم نعمل 3سلاسل ثم نترك غرزة من غرز السطر السابق ونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التالية وهكذا حتى نهاية السطر ونغلقهم بمنزلقة ويوضح ذلك السهم رقم 5
السطر السادس :نعمل 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم نعمل 2عمود بلفتين فى نفس الغرزة اى فوق العمود بتاع السطر السابق ثم نعمل سلسلة واحدة فقط(ملحوظة :الفاصل بين الاعمدة هو سلسلة واحدة فقط فى هذا السطر وليست 3سلاسل كما فى السطر الثالث)ثم نعمل 3عمود بلفتين فوق العمود بتاع السطر السابق ومن ذلك نجد ان السطر السادس هو هو السطر الثالث مع اختلاف بسيط هو ان السلسلة بين الاعمدة واحدة فقط وليست 3سلاسل كما فى السطر الثالث ونكمل السطر ونغلقهم نمنزلقة
السطر السابع :هو هو السطر الرابع تماما اىنعمل 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم عمود بلفتين فى كل غرزة من غرز السطر السابق
وبكدة يكون الجزء الاول من الورشة انتهى ويارب يكون الشرح واضح ولو فى اى مشكلة ارسلو لى وانا تحت امركم ومنتظرة تطبيقكم وشكرا afro lkio

كاتب الموضوعرسالة
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 29, 2010 9:46 pm

ام قرة العين كتب:
[center]هذا شغلي لطفلة 3 سنوات. في السطر 12 جعلت السلاسل 35 لان 48 كان يجعل فتحه الابط كبيرة عليها . هل شغلي صحيح؟ ولكِ كل الشكر
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

شغلك صح مائة فى المائة وتسلم ايدك وملبوس الهنا لبنوتك [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
قطقوطة مبسوطة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 30, 2010 12:18 am

ليش انا مابتقليلي ازا شغلي صح ولا لاء [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
ام نعمة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 30, 2010 12:41 am

الله يحفظك ويخليلك اولادك و يفرحك بهم شكرا على التوضيح و الشرح :لبلب2رلا22رلا:
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 30, 2010 12:41 pm

[quote="ام نعمة"]الله يحفظك ويخليلك اولادك و يفرحك بهم شكرا على التوضيح و الشرح
[/quote

ربنا يخليكى ويخلى بنوتك وشكرا جزيلا على هذا الدعاء الجميل وانا تحت امرك فى اى شئ مش مفهوم
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 30, 2010 12:51 pm

قطقوطة مبسوطة كتب:
مشكورة كتير عالشرح المبسط
جزاكي الله خيرا
هاد شغلي لسا ما خلصتو بس بدي اسألك انو عم يكولش معي عادي ولا في خطأ
وشكرا الك

متزعليش يا قمر شغلك فى منتهى الروعة والجمال بس فى مشكلة هو انتى بتعملى الجاكيت لسن كام سنة بالضبط على العموم علشان ميطلعش منكى كلوش اكثر من الازم حنبتدى من اول السطر القادم نعمل فوق كل عمود مرة 3 اعمدة بلفتين فى غرزة واحدة ومرة نعمل 2 عمود بلفتين فى غرزة واحدة ونمشى كدة تبادلى بين الاثنين لنهاية السطر وايضا تكملى الجاكيت بنفس الطريقة ماشى يا جميل اوعى تزعلى منى وانا تحت امرك بااااااااااااى
قطقوطة مبسوطة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالخميس ديسمبر 02, 2010 1:45 am

متزعليش يا قمر شغلك فى منتهى الروعة والجمال بس فى مشكلة هو انتى بتعملى الجاكيت لسن كام سنة بالضبط على العموم علشان ميطلعش منكى كلوش اكثر من الازم حنبتدى من اول السطر القادم نعمل فوق كل عمود مرة 3 اعمدة بلفتين فى غرزة واحدة ومرة نعمل 2 عمود بلفتين فى غرزة واحدة ونمشى كدة تبادلى بين الاثنين لنهاية السطر وايضا تكملى الجاكيت بنفس الطريقة ماشى يا جميل اوعى تزعلى منى وانا تحت امرك بااااااااااااى[/quote]

تسلميلي
اكيد مابزعل منك بالعكس شكرا كتير الك
جزاكي اله الف خير
انا الجاكيت عم اعملو الي يعني مقاس كبير
عملت السطر ييبعدو مر عمودي ومرة 3بسكتير كلوش
ان يمكن لاني غيرت لسنارة عم اشتغل بوحدة اكبر مشان هيك طلع كلوش
برأيك فكو ولا بيظبط
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى
المزاج : رايق الحمد الله

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالأحد ديسمبر 05, 2010 6:41 pm

السلام عليك اختي العزيزة ساسو.لو سمحت ممكن تكملي لينا الشرح يعني شرح كيفية الاكمام لاني وصلت للنهاية الي انت شرحتيها ونفسي في الاكمام وشكرا عزيزتي.
أم حمودي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 06, 2010 3:50 am

السلام عليكم عذرا عالتاخر في التطـبـيق وهذي صور تطبـيقي
يارب يعجبكم ويكون صح
وانا عملتو لعمر سنتين او 3

بس الخيط خلص وبكرة ان شاء الله اشتري خيط واكمل

الله يعطيكي العافيه اختي دودو2010

.[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

بدي رايك اخت دودو ومشكوورة عالمجهود الرائع
توتة بنفسجية

توتة بنفسجية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 06, 2010 3:02 pm

مساء الخير ياقمر
الله يعطيك العافية
إن شاء الله لي رجعة مع صورة التطبيق
لأن الخيوط نقصتني ورحت المحل مافيه أبيض
بالنسبة للبس أنا لبسته وحسيت ان 18 وحدة مناسبة
و إن شاء الله بعد ما يخلص يكون مضبوط
ممتنة لك متابعتك معنا جدااااااااااااا ياقمر
السمراء
مشرفة اقسام الطهي
مشرفة اقسام الطهي
السمراء

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 06, 2010 3:41 pm

بالتوفيق
دودى مجدى

دودى مجدى

انثى
العمل/الترفيه : مدرسة
المزاج : الحمد لله على السراء والضراء

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 06, 2010 9:34 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
دة تطبيقى لحد حفرة الكم بس معلش الخيط خلص هكملو وابعتلك النتيجة بس ياريت تقوليلى اة رايك يا دودو
دودى مجدى

دودى مجدى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 06, 2010 9:42 pm

مش عارفة الصورة مبتطلعش لية ممكن تقولولى احملها ازاى بليز
قطقوطة مبسوطة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 07, 2010 1:13 am

دودى مجدى كتب:
مش عارفة الصورة مبتطلعش لية ممكن تقولولى احملها ازاى بليز

السلام عليكم
انا عندي نفس مشكلتك
انا بفتح الصور من الرابط بكبس عالصور باليمين وبعمل نسخ
وبتلصقي اصورة هون
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 07, 2010 1:54 am

دودى مجدى كتب:

دة تطبيقى لحد حفرة الكم بس معلش الخيط خلص هكملو وابعتلك النتيجة بس ياريت تقوليلى اة رايك يا دودو

الصورة ما طلعتش يا دودى حمليها مرة اخرى بصى يا دودى ادخلى على كلمة المنتدى اللى فى الصفحة من فوق وانزلى بالماوس لحد ما تلاقى كلمة مركز تحميل الصور اضغطى على كلمة broseسوف تفتح معكى صفحة الكمبيوتر بتاعك ادخلى علية وشوفى انتى محملة الصورة فين

ثم اضغطى عليها مرتين سوف يظهر الرابط فى مركز التحميل اعملى له ارسال

سوف تفتح معكى صفحة فيها الصورة وفيها رابط الصورة اعملى له copyثم ضعى الصورة فى مكان حفظ الصورة وانتى بتردى عليا وسوف تظهر الصورة باذن الله تعالى وانا فى الانتظار واى شئ مش مفهوم ارسلى لى وانا تحت امرك يا جميل
دودى مجدى

دودى مجدى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 07, 2010 2:14 am

دودى مجدى

دودى مجدى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 07, 2010 2:17 am

انا عملت زى ما قولتيلى بالظبط يا دودو لكن الصورة بتطلع محروقة لية مع انها فى الحقيقة ملونة وكمان على النوت بوك ملونة برضو
أم حمودي

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 07, 2010 3:15 am

دودو يا قمر ما رديتي على تطبيـقي وحش ولا ايه ؟؟؟
دودى مجدى

دودى مجدى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 07, 2010 11:51 pm

dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالخميس ديسمبر 09, 2010 1:43 pm

أم حمودي كتب:
السلام عليكم عذرا عالتاخر في التطـبـيق وهذي صور تطبـيقي
يارب يعجبكم ويكون صح
وانا عملتو لعمر سنتين او 3

الله يعطيكي العافيه اختي دودو2010

.[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

بدي رايك اخت دودو ومشكوورة عالمجهود الرائع

تطبيقك فى منتهى الروعة والجمال واللون حلو اوى تسلم ايدك ومبروك لبنوتك ان شاء الله لما يكمل معكى نبتدى فى عمل الاكمام ماشى يا عسل بااااااااااااااااااااى
العبدية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالخميس ديسمبر 09, 2010 4:14 pm

[/quote][code] :5ل5ل5ل5ل5: :بلبلااففف:
سارة حميدة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالخميس ديسمبر 09, 2010 8:37 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...أشكرك جزيل الشكر على شرحك الجميل .. عندي سؤال ...عند القياس لم أفهم أين تكون حواف الجاكيت حتى تكون على المقاس ..وأيضا الصوف اللي عندي رفيعة لذلك وصلت للسطر 15,ويبدو أن القياس قريب ؟ وأشكرك مرة ثانية ياعسل :pig14
دودى مجدى

دودى مجدى

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالأحد ديسمبر 12, 2010 2:50 pm

يا ريت نبتدى فى عمل الاكمام لان الجو برد جدا وانا نفسى البس الجاكيت
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى
المزاج : رايق الحمد الله

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالأحد ديسمبر 12, 2010 2:52 pm

صباح الخير حبيبتي وين الاكمام انا خلصت الي عملتيه كله من زمان ونفسي اكمل الاكمام ممكن لو سمحت تكملي الشرح وشكرا.
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 14, 2010 2:24 am

سمارة المغربية كتب:
صباح الخير حبيبتي وين الاكمام انا خلصت الي عملتيه كله من زمان ونفسي اكمل الاكمام ممكن لو سمحت تكملي الشرح وشكرا.

حاضر يا قمرات بكرة سوف نبتدى فى عمل الاكمام انتو تامرونى
dodo2010

dodo2010

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 5 I_icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 14, 2010 2:29 am

أم حمودي كتب:
دودو يا قمر ما رديتي على تطبيـقي وحش ولا ايه ؟؟؟

تطبيقك يا ام حمودى فى منتهى الروعة والجمال تسلم ايديك ومبروك على اللى حيلبسة [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» الاعلان عن ورشة عمل الجاكيت الدائرة
» مساعده فى باترون الجاكيت ده
» بدي طريقة الجاكيت جزاكم الله الف خير
» ساعدوني يا بنات
» فساتين بنات كروشي من تصميمي
صفحة 5 من اصل 9انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  الصفحة التالية