يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 2elbcd2
يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 2elbcd2
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولتسجيل دخول الاعضاء

شاطر | 

يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
كاتب الموضوعرسالة
dodo2010

dodo2010

انثى

يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 Empty
مُساهمةموضوع: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 10, 2010 7:51 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

do حنبدا الورشة بسم الله الرحمن الرحيم بالنسبة للى سالوا عن الجاكيت ينفع اطفال صغيرة نعم هذا الجاكيت ينفع من سن 3سنوات وانتى طالعة انا بعملة لبنتى وهى عندها 10 سنوات
السطر الاول وهو عبارة عن دائرة مركزية :نعمل 6سلاسل ونغلقهم بمنزلقة ثم نرتفع 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم نحشى الدائرة ب24عمود بلفيتين
السطر الثانى :نرتفع ب4سلاسل بمثابة اول عمود ثم 3سلاسل اخرى يبقى المجموع 7سلاسل ثم نترك غرزة على السطرونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التالية ثم 3سلسلة ونترك غرزة على الدائرة المركزية ونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التاليةوهكذا حتى نهاية الاعمدة اللى فى الدائرةونغلق الاعمدة بغرزة منزلقة وبكدة يبقى عندنا 12 عمود بلفتين بينهم 3سلاسلوالشكل التالى يوضح ذلك فى السهم رقم2[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
السطرالثالث:نرتفع 4 سلاسل بمثابة اول عمود ثم نعمل 2عمود بلفتين فى نفس الغرزة على العمود بتاع السطر السابق (السطر رقم 2) ثم نعمل 3سلاسل ثم 3اعمدة بلفتين فوق العمود بتاع السطر السابق وهكذا حتى نهاية السطر ونغلقهم بمنزلقة ويوضح ذلك السهم رقم 3 فى الشكل السابق
السطر الرابع :نرتفع 4 سلاسل بمثابة اول عمود ثم عمود بلفتين فى كل غرزة من غرز السطر السابق ويوضح ذلك السهم رقم 4 ونغلقهم بمنزلقة ويبقى كدة عندنا 72 غرزة عمود بلفتين
السطر الخامس:نرتفع 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم 3سلاسل اخرى يبقى مجموع السلاسل 7 سلاسل ثم نترك غرزة من غرز السطر السابق ونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التالية ثم نعمل 3سلاسل ثم نترك غرزة من غرز السطر السابق ونعمل عمود بلفتين فى الغرزة التالية وهكذا حتى نهاية السطر ونغلقهم بمنزلقة ويوضح ذلك السهم رقم 5
السطر السادس :نعمل 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم نعمل 2عمود بلفتين فى نفس الغرزة اى فوق العمود بتاع السطر السابق ثم نعمل سلسلة واحدة فقط(ملحوظة :الفاصل بين الاعمدة هو سلسلة واحدة فقط فى هذا السطر وليست 3سلاسل كما فى السطر الثالث)ثم نعمل 3عمود بلفتين فوق العمود بتاع السطر السابق ومن ذلك نجد ان السطر السادس هو هو السطر الثالث مع اختلاف بسيط هو ان السلسلة بين الاعمدة واحدة فقط وليست 3سلاسل كما فى السطر الثالث ونكمل السطر ونغلقهم نمنزلقة
السطر السابع :هو هو السطر الرابع تماما اىنعمل 4سلاسل بمثابة اول عمود ثم عمود بلفتين فى كل غرزة من غرز السطر السابق
وبكدة يكون الجزء الاول من الورشة انتهى ويارب يكون الشرح واضح ولو فى اى مشكلة ارسلو لى وانا تحت امركم ومنتظرة تطبيقكم وشكرا afro lkio

كاتب الموضوعرسالة
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى
المزاج : رايق الحمد الله

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالأحد فبراير 27, 2011 8:59 pm

ياله ابتدي من تاني ولو في اي شئ احنا موجودين ده طبعا لو الاستادة دودي متغيبة هههههههه بالتوفيق.
دلع بنوتة

: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 HuR00377
انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالأربعاء مارس 02, 2011 1:16 pm

مرحبا اختي سمارة مشكورة على مجهودك حبيبتي انا حالين خلصت بس باقي لي 3سطور والاكمام ابغاكي تساعديني في الاكمام وتشرحين لي طريقة الاكمام يلي عملتيها انتي ابغاكي تشرحين لي من البدايه طريقة تشبيك الاكمام في الجاكيت وكل سطر وش سويتي فيه لاني ابغى نفس الاكمام يلي انتي مسويتها

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالأربعاء مارس 02, 2011 4:22 pm

اختي دلع المقاس الي انت عاملاه افتكر انه صغير يعني انت قيستي علي ضهرك ووصل لاكتافك

شوفي كده لو وصل يبقي انت كده صح.مش عارفة بس متهيالي انه صغير بس انت وجسمك

ايوة حاضر حبيبتي انا حشرحلك ازاي بتتعمل الاكمام

انت تعملي الخيط من تحت الباط انت عارفاها وتعملي زي ماالصورة موضحة يعني تربطي الخيط تحت الباط وتعملي اربع سلاسل وبعدين نضبف عليهم تلات سلاسل يبقو سبعة ونبتدي نعد الغرز الي تحت سبع غرز ونعمل لفة بعمودين في الغرزة التامنة انا عملت كده علشان عملت زي الشرح الي مكتوب بيطلعلي واسع . وبعدين نعمل تلات سلاسل ونعمل عمود بلفتين ونعيد العمل ده لغاية مانخلص الجهة الي عندنا من جوة .والجهة التانية نشتغلها زي ماهي يعني عمود بلفتين وبعدين تلات سلاسل وعمود بلفتين في نفس الغرز الي تحت يعني نعيد نفس الشكل
ولو طلع بعد ماعملت كل ده واسع ابقي قوليلي مستنيي ردك اختي دلع .
ولو طلع مضبوط تستمري كده ده سهل كتير المهم اول السطر يظبط

بالتوفيق حبيبتي مستني اشوف الجاكيت حيطلع حلو ان شاء الله lkio
دلع بنوتة

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالأربعاء مارس 02, 2011 5:44 pm

الله يعطيكي العافيه اختي سمارة ايوه المقاس لطفلة 4سنوات وتسلمي على الشرح ان شاء الله بس اشتري الخيوط واكمل الشغل لانو خلصت الخيوط من عندي
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالأربعاء مارس 02, 2011 10:54 pm

ماشي حبيبتي دلع ولما تخلصي ورينا شغلك طلع شكله ايه وملبوس الهنا للطفلة الي بتعمليهلها. lkio
fyrouza

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالخميس مارس 03, 2011 3:21 pm

تسلم الايادى يا دودو ورشة موفقة ليكى ولجميع المشتركات
القريبه

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالإثنين مارس 07, 2011 8:56 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][/url]
هذا اللي احسنت اعمله بس طلع على اللبس كثييييير حلو ملاحظة هو بدون أكمام وقبته طلعت مثل القارب من وراءوهذا أول عمل لي وألى فشكرا لكي وجزاكي الله كل خير
القريبه

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالإثنين مارس 07, 2011 8:59 am

يا ترى ممكن أعمله لمقاس كبير جدا ؟؟؟؟؟؟؟؟ [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
سمارة المغربية

سمارة المغربية

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالإثنين مارس 07, 2011 9:51 am

جميل يا اختي القريبة ملبوس الهنا للي عملتهولها ايوة اختي ممكن تعمليه لكل المقاسات انت زيدي بس في عدد الدورات وقيسي علي ضهرك لو وصلتي للاكمام ابقي افتحي الكم وتحصلي علي جاكيت ليكي وتتهني بيه حبيبتي القريبة ماشاء الله عليكي حتي شكله من عير اكمام بيطلع يجنن. ؤر45
حنين القلوووووب الى الله

حنين القلوووووب الى الله

انثى

مُساهمةموضوع: رد: يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت    يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت  - صفحة 9 I_icon_minitimeالثلاثاء مارس 08, 2011 11:23 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

يلا يا بنات نبتدى ورشة الجاكيت

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 

مواضيع مماثلة

-
» الاعلان عن ورشة عمل الجاكيت الدائرة
» مساعده فى باترون الجاكيت ده
» بدي طريقة الجاكيت جزاكم الله الف خير
» ساعدوني يا بنات
» فساتين بنات كروشي من تصميمي
صفحة 9 من اصل 9انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9